Deputații Partidului Liberal au depus astăzi, 24 martie 2014, o sesizare la Curtea Constituțională care are ca obiect exercitarea controlului constituționalității art. 14 alin. (4) din Legea privind statutul juridic special al Găgăuziei (Gagauz-Yeri) nr. 344 din 23 decembrie 1994.
Deputații PL au argumentat că Guvernatorul Găgăuziei având calitatea de membru al Guvernului, fiind subordonat și dependent de Guvern (dar și de prim ministru) nu poate reprezenta o „contra putere” eficientă administrației publice centrale din simplu motiv că este membru al Guvernului.
„Articolul 14 alin. (4) din Legea 344/1994, stabilește că, Guvernatorul Găgăuziei este confirmat în funcţia de membru al Guvernului Republicii Moldova printr-un decret al Preşedintelui Republicii Moldova.
Confirmarea în funcție prin decretul Președintelui se include în noțiunea largă de ,,numire” a unui organ reprezentativ al unității teritoriale autonome într-un organ central, ceea ce prin analogie este similar cu numirea de către administrația publică centrală a autorităţile administraţiei publice locale și contravine art. 109 din Constituție.
Astfel putem conchide că, calitatea de membru al Guvernului Republicii Moldova și de Guvernator al Găgăuziei sunt incompatibile, aceste două funcții prin caracterul lor sunt contradictorii. Păstrarea funcției de membru al Guvernului Republicii Moldova și de Guvernator Găgăuziei este neconstituțională, contravine actelor internaționale la care Republica Moldova și încalcă drepturile populației din UTA Găgăuzia al autonomie locală” - se menționează în sesizarea depusă la CC.
Deputații Liberali au punctat faptul că art. 14 alin. (4) Legea privind statutul juridic special al Găgăuziei (Gagauz - Yeri) nr. 344 din 23 decembrie 1994 contravin sensului dispoziţiilor art. art. 2, 6, 7, 96, 97, 107, 109, 110, 111 şi 113 din Constituție. Aceștia au solicitat Curții să exercite controlului constituționalității și să declare neconstituționalitatea alin. (4) art.14 Legea privind statutul juridic special al Găgăuziei (Gagauz - Yeri) nr. 344 din 23 decembrie 1994.
Vedeți aici sesizarea depusă de către Deputații PL
Deputații PL au argumentat că Guvernatorul Găgăuziei având calitatea de membru al Guvernului, fiind subordonat și dependent de Guvern (dar și de prim ministru) nu poate reprezenta o „contra putere” eficientă administrației publice centrale din simplu motiv că este membru al Guvernului.
„Articolul 14 alin. (4) din Legea 344/1994, stabilește că, Guvernatorul Găgăuziei este confirmat în funcţia de membru al Guvernului Republicii Moldova printr-un decret al Preşedintelui Republicii Moldova.
Confirmarea în funcție prin decretul Președintelui se include în noțiunea largă de ,,numire” a unui organ reprezentativ al unității teritoriale autonome într-un organ central, ceea ce prin analogie este similar cu numirea de către administrația publică centrală a autorităţile administraţiei publice locale și contravine art. 109 din Constituție.
Astfel putem conchide că, calitatea de membru al Guvernului Republicii Moldova și de Guvernator al Găgăuziei sunt incompatibile, aceste două funcții prin caracterul lor sunt contradictorii. Păstrarea funcției de membru al Guvernului Republicii Moldova și de Guvernator Găgăuziei este neconstituțională, contravine actelor internaționale la care Republica Moldova și încalcă drepturile populației din UTA Găgăuzia al autonomie locală” - se menționează în sesizarea depusă la CC.
Deputații Liberali au punctat faptul că art. 14 alin. (4) Legea privind statutul juridic special al Găgăuziei (Gagauz - Yeri) nr. 344 din 23 decembrie 1994 contravin sensului dispoziţiilor art. art. 2, 6, 7, 96, 97, 107, 109, 110, 111 şi 113 din Constituție. Aceștia au solicitat Curții să exercite controlului constituționalității și să declare neconstituționalitatea alin. (4) art.14 Legea privind statutul juridic special al Găgăuziei (Gagauz - Yeri) nr. 344 din 23 decembrie 1994.
Vedeți aici sesizarea depusă de către Deputații PL
Departamentul Imagine și Comunicare al PL
24 martie 2014
24 martie 2014