• Abonare la noutăţi
        

    vezi mai mult

    Războiul Rusiei împotriva Republicii Moldova din 1992
    02.03.2024     
    Partidul Liberal condamnă
    29.02.2024     
    Astăzi a avut loc ședința Consiliului Republican al Partidului.
    29.02.2024 - 25.02.2024     
  • Prima    /   Presa    /   Știri  /  Fracțiunea PL cere crearea unei comisii parlamentare de anchetă pentru verificarea legalității declarațiilor cu caracter antistatal, xenofob și distructiv ale lui Igor Dodon

    Fracțiunea PL cere crearea unei comisii parlamentare de anchetă pentru verificarea legalității declarațiilor cu caracter antistatal, xenofob și distructiv ale lui Igor Dodon

    23.12.2016  

    Fracțiunea PL a înregistrat în Parlament un proiect de Hotărâre privind constituirea unei comisii de anchetă pentru verificarea legalității declarațiilor cu caracter antistatal, xenofob și distructiv făcute la adresa Republicii Moldova, cât și a statelor vecine de către Igor Dodon în calitatea sa de Președinte ales al Republicii Moldova

    Temeiul juridic: În conformitate cu prevederile art.73 din Constituția Republicii Moldova și art.47 din Regulamentul Parlamentului se înaintează cu titlu de inițiativă legislativă proiectul de hotărâre privind constituirea unei comisii de anchetă pentru verificarea legalității declarațiilor cu caracter antistatal, xenofob și distructiv făcute la adresa Republicii Moldova, cât și a statelor vecine de către Igor Dodon în calitatea sa de Președinte ales.

    Necesitatea elaborării prezentului proiect: În conformitate cu Legea Supremă, Republica Moldova este un stat suveran şi independent, unitar şi indivizibil. Oricare tentativă de a submina aceste valori, indiferent de la cine provine aceasta, ar reprezenta o crimă împotriva statului.

    Pornind de la principiul că orice persoană este obligată să respecte legislația țării a cărui cetățean este și că această obligație este și mai imperativă pentru persoanele aflate în funcții publice, aceste obligațiuni se răsfrâng integral inclusiv și asupra Președintelui ales și validat al Republicii Moldova, care trebuie să fie exemplul și garantul respectării prevederilor constituționale și a Legislației Republicii Moldova.

    Ignorând total aceste aspecte, Igor Dodon, fiind ales Președinte al Republicii Moldova, după validarea mandatului de către Curtea Constituțională, acesta și-a permis în interviuri și conferințe de presă să facă declarații repetate cu caracter antistatal și xenofob la adresa Republicii Moldova, cât și a statelor vecine (România și Ucraina).

    Pe data de 15 noiembrie, a.c., în cadrul unei conferințe de presă, Igor Dodon a amenințat cetățenii care au ieșit la proteste în PMAN declarând că aceștia ar trebui”să stea acasă”, ”să nu se joace cu focul”, în caz contrar ”va scoate în stradă 800 mii de cetățeni pentru a-și apăra victoria”. Aceste declarații ale Președintelui ales contravin flagrant Constituției Republicii Moldova și anume alin. (1) art. 32, care garantează oricărui cetăţean libertatea gândirii, a opiniei, precum şi libertatea exprimării în public prin cuvânt, imagine sau prin alt mijloc posibil.

    O altă declarație a Dlui Igor Dodon a fost făcută pe data de 17 decembrie 2016 pentru publicația rusă Russia Today, în care afirmă că ”oferirea de burse de studii tinerilor moldoveni din partea României este o politică de românizare” și cere Rusiei ”să se implice mai activ în această situație și să facă mai mult pentru a stopa românizarea”. Aceste declarații constituie o sfidare a suveranității Republicii Moldova conform art.1 din Legea Supremă prin cererea implicării Federației Ruse în politica statului precum și a valorilor democratice privind relațiilor de bună vecinătate între state, totodată ele constituie o amenințare la adresa tinerilor din Republica Moldova, deoarece aceste chemări vin să încalce dreptul la învățătură, oferite de art.35 al Constituției Republicii Moldova. E de menționat faptul că România la moment constituie unul dintre cei mai buni parteneri ai statului oferind credite și ajutoare sistematice pentru cetățenii Republicii Moldova. Adițional, Igor Dodon, și-a reiterat în repetate rânduri poziția privind corectitudinea anexării de către Federația Rusă a peninsulei Crimeea, parte a statului vecin Ucraina. Ulterior s-a văzut silit să dea înapoi, sub presiunea mediatică, încercând să-și nuanțeze aserțiunea. Toate aceste declarații afectează grav bunele relații dintre Republica Moldova și țările vecine, subminând dezvoltarea ulterioară a statului, precum și constituie o componentă de infracțiune prevăzută la art. 346 din Codul Penal al Republicii Moldova ”Acţiunile intenționate îndreptate spre aţâţarea vrajbei, diferențierii sau dezbinării naţionale, etnice, rasiale sau religioase”

    Nu poate fi tolerat în societate și sprijinirea separatismului de către șeful statului, care a trimis o felicitare așa numitului „președinte ales” al nerecunoscutei „republici moldovenești nistrene”, care este teritoriu suveran al Republicii Moldova, ocupat de Federația Rusă, nerecunoscut pe plan internațional de nici un stat din lume. Totodată Președintele ales al Republicii Moldova, Igor Dodon, a declarat că autoritățile de la Chișinău se fac vinovate pentru „războiul civil” de pe Nistru de la începutul anilor '90 și consideră că autoritățile constituționale de la Chișinău trebuie să-și ceară iertare de la conducerea separatistă de la Tiraspol pentru că a declanșat conflictul armat ce este o sfidare a memoriei celor căzuți în luptă pentru integritatea și unitatea teritorială a Republicii Moldova.

    O astfel de atitudine vine să recunoască regiunea transnistreană ca un stat independent ceea ce este incompatibil cu funcția de Președinte a unui stat suveran, unitar și indivizibil.

    Scopul: Acest proiect are ca scop constituirea unei comisii de anchetă care va prezenta Parlamentului, în termen de 45 zile calendaristice, raportul cu privire la încadrarea în câmpul legal a declarațiilor făcute de dl Igor Dodon precum și compatibilitatea acestuia cu funcția de președinte al Republicii Moldova prin prisma acestor declarații.

    Locul actului în sistemul legislației: Având în vedere conținutul prezentului proiect și specificul său, acesta se încadrează în categoria actelor legislative – hotărâri ale Parlamentului, consfințite la articolul 72 din Constituția Republicii Moldova și articolul 87 din Regulamentul Parlamentului.

    Având în vedere cele expuse mai sus, propunem Parlamentului pentru examinare și adoptare prezentul proiect de Hotărâre.

Sediu Central: mun. Chisinau, str. Nicolae Iorga 15
© 2024 Partidul Liberal. Toate Drepturile Rezervate.
 Total vizitatori:  | ieri:  |  azi:  |  online:     RSS     Widget Informer
Tel.: +(373 22) 22 83 26, 22-80-97
Fax: presa.liberal@gmail.com