• Abonare la noutăţi
        

    vezi mai mult

    Ne aflăm în a doua zi de recensământ
    09.04.2024     
    Războiul Rusiei împotriva Republicii Moldova din 1992
    02.03.2024     
    Partidul Liberal condamnă
    29.02.2024     
  • Prima    /   Presa    /   Știri  /  Corina Fusu: Tranziţia la televiziunea digitală terestră: întârziată din cauza incompetenţei sau tergiversată din interese economice şi politice

    Corina Fusu: Tranziţia la televiziunea digitală terestră: întârziată din cauza incompetenţei sau tergiversată din interese economice şi politice

    02.07.2015  

    Indiscutabil, tranziţia la TV digitală este  un lucru extrem de important şi responsabil. Doar că în RM se obişnuieşte ca deciziile importante, de interes major public, să se ţese în obscuritate, iar atunci când ajungem la data limită, Guvernul să vină cu proiecte de urgenţă, foarte prioritare!

    Data limită, de trecere de la TV analogică la cea digitală a expirat acum două săptămâni, adică pe data de 17 iunie, 2015. Programul privind tranziţia de la televiziunea analogică terestră la cea digitală terestră, aprobat de Guvern prin hotărâre, a intrat in vigoare la data de 5 iunie 2015, adică  cu doar 12 zile înainte de data limită!

    Să vedem care este baza juridică, la nivel internaţional şi european, pentru implementarea televiziunii digitale terestre: sunt mai multe  decizii ale Conferinţei Regionale Radiocomunicaţii, prevederile Acordului regional privind planificarea serviciului de radiodifuziune digitală terestră din anul 2006,  care prevăd urmatorul lucru: începînd cu 17 iunie 2015 (termenul-limită) pentru sistarea transmisiunilor analogice convenţionale (STAC), canalele TV în format analogic nu vor putea beneficia de protecţie în caz de perturbaţii cauzate de canalele TV în format digital, iar în caz de creare a perturbaţiilor din partea canalelor TV în format analogic canalelor TV în format digital, canalele TV în format analogic urmează a fi închise. Această responsabilitate şi-au asumat-o 104 ţări, inclusiv Republica Moldova. Documentele finale ale RRC-06 au fost ratificate prin Legea nr. 69-XVI  din  27 martie 2008.

    De pe pagina oficială CCA aflăm că au fost organizate mai multe mese rotude pe parcursul anilor,  cu participarea radiodifuzorilor, specialiştilor de la noi şi experţilor din tările europene, care ne-au avertizat că trecerea la digital este o problemă copmplexă şi complicată care necesită timp de pregătire, testare, resurse financiareimpunătoare.

    Teoretic CCA ar fi trebuit să selecteze în bază de concurs serviciile de programe TV de interes public şi să elibereze licenţe de emisie radiodifuzorilor pentru utilizarea primului multiplex* cu acoperire naţională, mai apoi, bineanteles, cu mult timp inainte de data limita, sa elibereaze licenţe de emisie solicitanţilor pentru utilizarea capacităţii multiplexelor regionale după punerea în funcţiune a acestora.

    La noi totul se intamplă pe de-andoaselea, adică contrar normei, regulei generale. Mai intâi Întreprinderea de Stat Radiocomunicaţii a construit primul miltiplex (Multiplex digital terestru – grup de programe şi servicii audiovizuale transmise prin emisie radioelectrică terestră, utilizînd modulaţia digitală în limitele benzii de frecvenţe radioelectrice  a canalului sau blocului.). Noi nu cunoaştem din ce surse financiare a fost edificat acest prim Multiplex, care sunt cheltuielile totale. De aici nu cunoaştem costul sau preţul unei frecvenţe din Multiplex.  Lucrul acesta nu l-am putut afla nici măcar în cadrul audierilor publice şi dezbaterilor din Comisia de specialitate, nu am putut afla cheltuielile totale pentru edificarea acestui multiplex. Aflăm din proiectul Guvernului nr.230 din 28 mai 2015 că radiodifuzorii vor trebui să obţină în bază de concurs licenţa de emisie şi, mai nou, licenţa de utilizare. Atâta doar că nu se cunoaşte în ce condiţii, după care criterii se vor obţine licenţele de emisie la CCA, pentru că nu exisată cadru normativ. Ni se spune: votaţi mai întai proiectul cu privire la digitalizare, iar mai apoi CCA va elabora regulamentul cu privire la eliberarea licenţelor de emisie.

    În mod normal noi trebuie să ne asigurăm că prioritate vor avea radiodifuzorii de interes public, cei care difuzează produs autohton, televiziunile tematice care ne propun emisiuni informative, cultural-educative, pentru copii, de divertisment, cognitive, etc.

    Ar trebui să cunoaştem ce se va întampla cu radiosdifuzorii regionali, care nu vor avea acces la acest Prim Multiplex, ar trebui sa stim daca TV Publica M1 este pregatită din punct de vedere tehnic să emită în format nou, ar trebui să ne asigurăm că cetăţenii vor avea acces la informaţia televizată digitală, în condiţiile în care doar televizoarele de ultimă generaţie au capacitatea de a transmite în digital. Aşa dar, câti cetăţeni au nevoie de setoboxuri încorporate la televizoarele vechi, care este suma totală de bani, ce categorie de cetăţeni vor fi in drept să beneficieze de ajutor din partea statului în acest caz? Mai multe semne de întrebare, decât răspunsuri.

    Din punctul nostru de vedere, riscul este foarte mare, iar intârzierea cu ani buni în tranziţia la TV digitală este de neiertat. Din punctul nostru de vedere, am fi putut trece uşor la noul tip TV, dacă nu s-ar fi încăpăţinat unele fracţiuni, şi am fi adoptat Proiectul  Noului Cod al Audiovizualului, propus de Fractiunea PL, care încorporează şi ajustează cadrul legal la realităţile zilei de astăzi şi la  normele europene deja existente. Direcţia Juridică a Parlamentului ne atenţionează  de mai multă vreme că  modificările frecvent propuse, la Codul Audiovizualului, demult au depăşit proporţia de 30 la sută, iar lucrul acesta încalcă principiul stabilităţii legislative şi a durabilităţii soluţiilor adoptate anterior.

    Din punctul nostru de vedere, pentru că suntem în faţa unui colaps iminent dacă nu pornim carul cu digitalizarea, putem vota proiectul în prima lectură, doar în condiţiile în care se fac  clarificări asupra momentelor mai sus menţionate, dacă pentru lectura a doua se îcorporează în Cod, inclusiv, criteriile de eliberare a licenţelor de emisie, dacă se respectă prevederile Codului actual, care ne spune la articolul 31, alt. 4, ca „Procedura, conditiile de eliberare a licenţei de utilizare, taxele pentru eliberarea ei, tarifele pentru utilizarea frecvenţelor se stabilesc prin lege.” Vrem să cunoaştem la ce preţ se ridică valoarea unei frecvenţe din Multiplex şi dacă radiodifuzorii vor fi în capabili să achite tarifele pentru utilizarea frecvenţei. Nu ne dorim monopolizarea pieţei audiovizuale şi celei puplicitare. Nu dorim să avem presă controlată politic cu acoperirea de interes de dezvoltare economică.

     

    Corina FUSU, deputat PL

Sediu Central: mun. Chisinau, str. Nicolae Iorga 15
© 2024 Partidul Liberal. Toate Drepturile Rezervate.
 Total vizitatori:  | ieri:  |  azi:  |  online:     RSS     Widget Informer
Tel.: +(373 22) 22 83 26, 22-80-97
Fax: presa.liberal@gmail.com