• Abonare la noutăţi
        

    vezi mai mult

    Ne aflăm în a doua zi de recensământ
    09.04.2024     
    Războiul Rusiei împotriva Republicii Moldova din 1992
    02.03.2024     
    Partidul Liberal condamnă
    29.02.2024     
  • Prima    /   Presa    /   Știri  /  Propunerile deputaţilor liberali în vederea îmbunătăţirii mecanismelor de asigurare a populaţiei cu servicii medicale

    Propunerile deputaţilor liberali în vederea îmbunătăţirii mecanismelor de asigurare a populaţiei cu servicii medicale

    19.10.2012  

    Discursul deputatului Gheorghe Brega la adoptarea Legii fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală pe anul 2013, rostit în şedinţa plenară a Parlamentului din 19 octombrie 2012

    Onorat Parlament,

    În fiecare an, la adoptarea Legii fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală, Partidul Liberal a scos în evidenţă nu doar carenţele din sistem, dar a venit cu propuneri concrete de a îmbunătăţi atât mecanismele interne, cât şi impactul asigurărilor asupra populaţiei.

    Astfel, anul acesta, propunem Parlamentului, să includem în lege un articol nou conform căruia gestionarea Fondului de dezvoltare şi modernizare a prestatorilor publici de servicii medicale să se realizeze prin decizia colectivă a unui Consiliu de Administrare, aşa cum este în cazul altor Fonduri – de exemplu Fondul Rutier, Fondul Ecologic etc. Ideea de a institui fondul respectiv urmărește scopul ca impactul pentru populaţie să fie mai mare, totodată, ca să dăm dovadă de transparenţă în gestionarea respectivelor milioane de lei.

    Pentru moment, situaţia este mai mult decât precară la acest subiect. Nu putem admite în continuare ca cei 131,5 mln lei destinaţi pentru 2013 să fie utilizaţi netransparent şi fără vreo strategie de dezvoltare naţională. Astfel, în ultimii ani s-a utilizat acest Fond inclusiv pentru finanţarea Ministerului Sănătăţii, cu toate că fondul e predestinat exclusiv instituţiilor medico-sanitare publice, doar ultimele fiind în contact direct cu cetăţenii, cei care contribuie nemijlocit prin primele de asigurări la crearea Fondurilor gestionate de CNAM. Mai mult ca atât, grila de criterii în baza cărora se declară câştigătorii e o parodie. Astfel de criterii ca „relevanţa proiectului”, „corespunderea obiectivelor cu scopurile trasate” sunt apreciate subiectiv de o mână de birocraţi din CNAM, fiind atribuite punctaje irelevante câştigătorului.

    Nu ar fi oare logic, stimaţi colegi, ca selectarea instituţiilor medicale să nu fie haotică: astăzi – un Centru al Medicilor de Familie, mâine – un Centru de Sănătate, poimâine – un spital, ci să avem nişte analize temeinice, în baza cărora Guvernul ar elabora un Program Naţional de dezvoltare a unei structuri complexe de acordare a asistenţei medicale calitative la nivel de republică. În viziunea Partidului Liberal aceasta ar presupune 3-4 spitale zonale, dotate corespunzător pentru deservirea populaţiei din regiunile Nord, Centru şi Sud. Ultimele să aibă legături directe cu asistenţa prespitalicească şi de ambulator din zonele respective, ca să nu impunem cetăţeanul în stare gravă să se deplaseze la Chişinău, alteori aceasta costându-l viaţa, din păcate! Indispensabil ar fi şi dotarea cu echipe mobile ale serviciului de urgenţă.

    Însă, la moment, se centralizează totul la Spitalul Republican (120 mln). Da, este nevoie de un spital modern, dar nu cu orice preț, chiar și de a lăsa în  afara tratamentului cetățenii din Nordul și Sudul republicii.

    Nu există astăzi un astfel de concept! Ideea este să concepem un atare sistem, apropiat de nevoile cetăţenilor şi apoi să mergem pe modernizare şi dezvoltare, anume acolo unde lucrurile stau prost şi sistemul actual îi lăsă singuri şi abandonaţi pe pacienţi.

    Probleme precum izolarea pereţilor, curge acoperişul, trebuie de schimbat ferestrele etc. au fost şi vor rămâne nesoluţionate încă zeci de ani înainte. Din aceste cauze, însă, nu ar trebui să sufere pacientul în interiorul sistemului de sănătate. Tocmai de aceea propun un Consiliu de Administrare, distinct de Consiliul CNAM, care ar fi promotorul unei asemenea abordări, care ar pune şi Parlamentului pe masă un document strategic, cu o viziune de cel puţin 5-7 ani, în baza căruia şi ar urma distribuirea Fondului de dezvoltare.

    Stimaţi colegi, e o cerinţă a timpului, deoarece anul acesta înregistrăm un deficit de 100 mln lei la Fondurile AOAM. Dacă nu luăm astăzi o decizie înţeleaptă, mâine, în condiţii grave, vor sta cu mâna întinsă la Fondul de dezvoltare şi mai multe instituţii medico-sanitare publice.

    Iarăşi o realitate dură este, Domnule Buga, că de 11 ani lucraţi să preveniţi riscul de asigurare. Oare nu credeţi că un indicator al managementului prost al CNAM este că Fondurile destinate asistenţei spitaliceşti surclasează celelalte tipuri de asistenţă. Prin urmare, lucraţi slab asupra prevenirii, astfel încălcaţi un principiu al asigurărilor – de a preveni, ceea ce este mai eficient şi mai econom decât a trata

    Anul acesta ne faceţi cadou un deficit în valoare de 100 mln lei? Întrebarea poate nu e de fair-play, dar de ce nu veniţi cu propuneri de a diversifica asigurările obligatorii, de a oferi pachete mai atractive pacienţilor în funcţie de necesităţi, ca în alte ţări. În lista medicamentelor compensate să fie introduse preparate eficiente şi destinate păturilor social-vulnerabile, dar nu de a face lobby la licitaţii „favoriţi”, ce sunt gata să aducă preparate în republică în timp de 10-14 zile sau de a a înainta la licitaţii anumite denumiri comerciale de preparate!!! De asemenea, Dle Director, cum să nu sporiţi cheltuielile peste venituri, când CNAM a utilizat anul acesta 40 tone de produse petroliere, având 11 agenţii, pe când CNAS, cu case teritoriale în fiecare raion al Republicii Moldova, doar 52  tone. E risipă din Fondul de dezvoltare, boala anuală a CNAM-ului pentru procurarea automobilelor etc., lista poate fi prelungită !

    În acelaşi context, degeaba face CNAM screeninguri ale maladiilor, dacă în lista medicamentelor compensate nimeresc produse care nici pe departe nu sunt recomandate de OMS.

    Nu e doar impresia mea: CNAM a devenit o anexă a Ministerului Sănătății, care implementează orbeşte reforme de dragul reformelor, ce sunt frumoase doar pe hârtie. Lipsa de iniţiativă şi managementul defectuos persistă pe parcursul a 11 ani !
    Structura și metodologia de activitate ale CNAM-ului sunt depășite și necesită o restructurare radicală.

    Vă mulţumesc !

Sediu Central: mun. Chisinau, str. Nicolae Iorga 15
© 2024 Partidul Liberal. Toate Drepturile Rezervate.
 Total vizitatori:  | ieri:  |  azi:  |  online:     RSS     Widget Informer
Tel.: +(373 22) 22 83 26, 22-80-97
Fax: presa.liberal@gmail.com