print
Valeriu Munteanu: Aeroportul Chișinău trebuie să devină proprietatea primăriei Chișinău
24.04.2018
1930 Accesări

Astăzi, 24 aprilie, am susținut o conferință de presă, la tema: „Transferarea Aeroportului Internațional Chișinău din proprietatea statului în proprietatea mun. Chișinău”.

Mesajul-cheie al conferinței a fost că aeroportul ne-a fost furat: el trebuia să fie principala poartă de intrare în Republica Moldova, dar a devenit o mașină de făcut bani și de obținut favoruri politice pentru sistemul oligarhic al Binomului Plahotniuc-Dodon. Astfel, sensul inițial, normal al existenței Aeroportului a fost deturnat. Această hoție trebuie să înceteze. Aeroportul trebuie întors către cei care au nevoie de el. Eu îmi propun să obțin ca primăria Chișinău să devină acționar majoritar al Aeroportului; apoi să anuleze contractul de concesiune ilegal făcut în favoarea grupului Shor.

  1. În ultima zi de mandat (29 mai 2013), guvernul interimar condus de Iurie Leancă a adoptat decizia „Cu privire la concesionarea Aeroportului Internaţional Chişinău”. A doua zi, Parlamentul vota un nou Executiv, condus tot de Iurie Leancă, dar cu o altă componentă. Două săptămâni mai târziu, Ministerul Economiei a format comisia responsabilă cu organizarea şi desfășurarea procedurii de selectare a concesionarului, prin concurs închis. Pe 26 iunie 2013 comisia condusă de un vice-ministru al Economiei a selectat șapte operatori, cărora le-a transmis invitațiile de participare la concursul închis de selectare a concesionarului, iar pe 7 august 2013, comisia de concurs a deschis ofertele; pe 15 august, a constatat că oferta depusă de Mejdunarodnîi Aeroport Vnukovo/Vnukovo-Invest nu a fost întocmită conform rigorilor stabilite în caietul de sarcini. Câștigătoare a fost declarată oferta depusă de Asociația Persoanelor Juridice Avia Invest. Oferta stabilea perioada de concesiune a aeroportului la 49 de ani, redevența – la 1% din venitul realizat de întreprinderea concesionară şi investiții de 244,2 milioane de euro.
  2. Avia Invest SRL a fost fondată pe 2 august 2013, cotele părți fiind împărțite în mod egal de Aeroportul Habarovsk SA şi Kolomensky Zavod SA. Compania avea un capital de 5.400 de lei, astfel încât nu corespundea cerințelor impuse de concursul de concesiune a aeroportului, potrivit căruia firma concesionară trebuia să aibă un capital de 5 milioane de euro. Tocmai în 28 august 2013, acționarii s-au hotărât să majoreze capitalul Avia Invest la 5 milioane de euro. Garanția bancară a fost emisă de Unibank, implicată în frauda bancară din perioada 2011-2014. Serviciul „Prevenirea şi Combaterea Spălării de Bani” din cadrul Centrului National Anticorupție (CNA) constata: „Una din versiuni este că aceste mijloace financiare provin din banii sustrași din băncile problematice gestionate de către Ilan Şor”.
  3. Pe 30 august 2013, când s-a semnat contractul de concesiune, în acționariatul Avia Invest intervine o nouă schimbare: Kolomensky Zavod, îşi vinde cota de 50% din acțiuni către TB Team Management LLP din Marea Britanie, care are doi acționari firme off-shore: Valtara AVV, din Aruba, şi Dylox United Ltd, din Insulele Virgine Britanice (BVI).
  4. Pe 19 februarie 2014, a avut loc o nouă modificare în acționariatul Avia Invest: Aeroportul Habarovsk a rămas cu o cotă de doar 5% din capitalul Avia Invest, iar restul de 95% a ajuns la Komaksavia din Moscova. În septembrie 2016, Komaksavia OOO din Moscova, care deținea 95% din capitalul Avia Invest, și-a vândut cota către Komaksavia Airport Invest Ltd din Cipru, iar Habarovski Aeroport (Aeroportul Habarovsk) a rămas cu 5% din capitalul social (2016). Tot în septembrie 2016 s-a modificat şi structura Consiliului de Administrație (CA) al Avia Invest și, în locul rusului Mihail Fedorov, în CA a fost inclusă Ilona Şor, mama vitregă a primarului din Orhei, Ilan Şor.

Toate aceste date indică modul în care Aeroportul a fost preluat de la stat de către o mână de „șmecheri” locali, care s-au folosit de contractul de concesionare pentru a lua o garanție de la Unibank și pentru a-și crește capitalul social, cu garanția contractul de concesionare! În 2016, CNA constata că „nu sunt atrase investiții din afară în modernizarea aeroportului”, că cele care se fac provin din profiturile obținute de aeroport și că o parte din banii aeroportului au fost direcționați spre clubul de fotbal Milsami Orhei deținut de către Ilan Shor.
Practic, hoții care au primit concesionarea Aeroportului, au pus gaj contractul de concesiune și astfel au obținut credite pentru a avea un capital social cerut de lege la compania Avia Invest; apoi, cu încasările din exploatarea Aeroportului au făcut ceva investiții de fațadă iar o mare parte din încasări au fost deturnate către o echipă de fotbal!
Primarul Valeriu Munteanu va include în master-planul de dezvoltare al orașului dezvoltarea Aeroportului Internațional pe baze noi, occidentale.
„Voi construi un terminal cargo, cu o capacitate de 3000 tone, voi moderniza toată lungimea pistei (nu doar un sfert cum a făcut așa-zisul „concesionar”), voi lărgi întreaga pistă la 60 m, conform standardelor internaționale și voi asigura o capacitate de operare de 25 avioane/oră”.

De ce vrem Aeroportul pentru oraș? Simplu: pentru că asta este regula în Europa, pentru că 53% dintre pasageri sunt chișinăuieni și pentru că avem nevoie de o poartă de intrare aeriană, nouă, modernă la standarde europene.
Și pentru că așa-zișii „concesionari” nu și-au îndeplinit obligațiile din contract la timp. Noi nu putem să stăm și să așteptăm capriciile familiei Shor pentru a avea un Aeroport demn de o Capitală Europeană!

Dreptate pentru Chișinău!

Valeriu Munteanu,
candidat la funcția de primar al capitalei

 

Copyright © 2024 Partidul Liberal. Toate Drepturile Rezervate.