• Abonare la noutăţi
        

    vezi mai mult

    Valeriu Munteanu, şansa Chişinăului - unicul candidat european şi antioligarhic
    18.05.2018     
    Dorin CHIRTOACĂ: apel de mobilizare către cetățeni pentru susținerea lui Valeriu MUNTEANU
    17.05.2018     
    Partidul Liberal a comemorat 206 ani de la ocupația Basarabiei de către Rusia țaristă
    16.05.2018     
  • Prima    /   Presa    /   Știri  /  Valeriu Munteanu: „100 % din impozitul pe venit al persoanelor fizice și juridice, TVA-ul și accizele plătite trebuie să rămână în bugetul municipal al Chișinăului”

    Valeriu Munteanu: „100 % din impozitul pe venit al persoanelor fizice și juridice, TVA-ul și accizele plătite trebuie să rămână în bugetul municipal al Chișinăului”

    21.04.2018  

    Astăzi, 21 aprilie, Valeriu Munteanu, candidatul PL la funcția de primar al mun. Chișinău a susținut o conferință de presă la tema: Finanțele publice locale ale Chișinăului.

    În debutul conferinței de presă, Valeriu Munteanu a ținut să accentueze că, ”din punctul meu de vedere, în calitate de candidat la funcția de primar al Chișinăului, finanțele sunt baza dezvoltării capitalei. Din păcate nu am văzut nicio referință consistentă la niciun alt candidat legată de evaluarea finanțelor publice ale Chișinăului, dar nici soluții de rezolvare ale acestei probleme. Aceasta mă duce cu gândul că fie nu înțeleg datele problemei, fie i-a rugat V. Plahotniuc să nu ridice această problemă atât de gravă pentru Chișinăul de astăzi, de mâine și de poimâine”.

    Valeriu Munteanu a făcut  o evaluare telegrafică a structurii finanțelor publice din Chișinău, or în situația în care nu există finanțe suficiente pe interiorul municipiului, toate proiecțiile care sunt realizate de către concurenții electorali devin elucubrante din momentul în care nu există surse financiare.

    „Calculele demonstrează că mun. Chișinău încasează anual, cel puțin pentru 2017, 10 miliarde de lei, însă bugetul orașului pentru 2018 este de doar 4 miliarde de lei. Astfel, 6 miliarde de lei sunt luate de Guvern pentru necesități proprii, și, din păcate, le distribuie pe o paradigmă politică. Este unicul exemplu din Europa unde este încălcată în mod brutal Carta autonomiei locale. Pe hârtie, au fost date competențe foarte multe administrației publice locale, mai ales mun. Chișinău, unele dintre aceste competențe îi revin Guvernului și din păcate nu există resurse suficiente necesare pentru acoperirea acestora, pentru că 60% din bugetul municipiului este luat de  Guvern”, a menționat V. Munteanu.

    Tabloul clar este ilustrat în art. 5 al Legii privind finanțele publice locale, unde cea mai importantă sursă de formare a bugetului este impozitul pe venit al persoanelor fizice, din care rămâne doar 50%.

    În același timp, fără nicio jenă, în UTA Găgăuzia impozitul pe venit al persoanelor juridice care este cel mai consistent rămâne în proporție de 100% la Comrat, impozitul pe venit al persoanelor fizice, TVA și accizele plătite la fel rămân 100% la Comrat. În timp ce chișinăuienii sunt prizonierii intereselor politice ale tuturor guvernelor care au considerat că trebuie să țină Chișinăul în insuficiență financiară ca să poată specula pe aceste subiecte.

    Chișinăul este unica capitală din Europa care din cauza paradigmei impuse de toate guvernele și a tăierii masive din bugetul municipal în 2013, atunci când PL era în opoziție, are pentru dezvoltare doar 3% din cele 4 miliarde de lei, restul banilor sunt pentru cheltuieli curente de întreținere. Pentru că în această campanie electorală, dar și de-a lungul timpului, am demonstrat că nu doar vorbesc dar și acționez, împreună cu colegii din fracțiunea PL din parlament am elaborat un proiect de amendare a Legii finanțelor publice locale.

    Valeriu Munteanu a subliniat faptul că, „în acest proiect solicităm ca paradigma de calculare a bugetului mun. Chișinău să fie similară cu cel din Găgăuzia, respectiv impozitele pe venit ale persoanelor fizice și juridice în proporție de 100% să rămână la Chișinău. Aceasta va permite pe un termen mediu și lung să puteam avea proiecte de dezvoltare în Chișinău, în caz contrar Chișinăul va degrada tot mai mult, iar politicul din Republica Moldova va putea să intervină tot mai mult în gestionarea resurselor care se sustrag din buzunarele chișinăuienilor și care vor fi utilizate strict după interese politice și electorale.

    Sunt absolut sigur că acest nou proiect înregistrat, odată ajuns pe masa deputaților va fi o platformă de discuție solidă pentru societatea civilă, dar și pentru cei care înțeleg de unde trebuie să pornim pentru dezvoltarea municipiului. Acest proiect de lege este un început în acțiunea noastră de redimensionare a finanțelor publice locale. În situația în care Parlamentul nu va considera necesar să se subordoneze intereselor cetățenilor, în calitatea mea de viitor primar ales al Chișinăului îmi rezerv dreptul de a convoca un referendum pentru a tranșa această problemă pentru totdeauna”.

    Roman Boțan, deputat în parlament, de asemenea s-a referit la acest subiect și a declarat că „acest proiect de lege vine să confirme necesitatea respectării cartei europene a autonomiei locale, o condiție necesară pentru descentralizarea administrativă. Autoritățile publice locale trebuie să dispună de suficiente instrumente pentru ca resursele să poată fi gestionate corect și cu eficiență pentru dezvoltarea comunității locale, pe toate dimensiunile de responsabilitate ale APL. Repartizarea acestor resurse nu trebuie să depindă de voința puterii pentru că supunerea politică și migrarea dintr-un partid în altul nu trebuie să fie condiția asigurării bugetare”.

    Alina Zotea-Durnea, deputat în parlament și membră a comisiei economie, buget și finanțe a prezentat o analiză comparativă a bugetelor Bucureștiului și Chișinăului.

    „În București locuiesc 1.6 milioane de oameni, iar în Chișinău 800 000. Bugetul Bucureștiului este de 1,2 miliarde de euro, pe când cel al Chișinăului este de 200 de mln euro, adică de 6 ori mai puțin, cu toate că numărul populației Chișinăului este de doar 2 ori mai mic decât al Bucureștiului. Această discrepanță scoate în evidență și alte cifre, cum ar fi faptul că în sectorul 1, cel mai mic din București, cu o populație de 195.000, bugetul se ridică la suma de 350 mln de euro, iar un calcul ar arăta că per capita ar reveni 2500 de euro în sectorul 1, iar chișinăuienilor le revine doar 243 de euro”, a precizat Alina Zotea-Durnea.

     

     21 aprilie
    Serviciul de presă al PL

     

     

     

     

     
    Comentarii Adaugă comentariu
    Nume, Prenume *:
    E-mail:
    Comentariu * caractere rămase
Sediu Central: mun. Chisinau, str. Nicolae Iorga 15
© 2018 Partidul Liberal. Toate Drepturile Rezervate.
 Total vizitatori: 3458488  | ieri: 1265 |  azi: 996 |  online: 47     RSS     Widget Informer
Tel.: +(373 22) 22 83 26, 23-26-89, 24-35-69, 22-80-97
Fax: +(373 22) 22-80-97