• Abonare la noutăţi
        

    vezi mai mult

    Am ajuns la răscrucea dintre viitorul nostru sau prezentul lor: Încotro vom merge?
    10.01.2016     
    Veaceslav Untila: Controlul parlamentar asupra domeniului securității
    13.11.2015     
    Veaceslav Untilă: Modificarea Constituţiei – o garanţie a stabilității
    02.10.2015     
  • Prima    /   Presa    /   Interviuri  /  Dorin Chirtoacă: "Despre PL - ul inflexibil care blocheaza toate negocierile!" sau "Cine vrea sa fe Ianukovici?"

    Dorin Chirtoacă: "Despre PL - ul inflexibil care blocheaza toate negocierile!" sau "Cine vrea sa fe Ianukovici?"

    28.01.2015   3 Comentarii

    În ultima perioada s-a încercat crearea unei păreri, precum că din cauza Partidului Liberal (afirmaţie făcută de fapt, deja, constant în ultimii 5 ani), nu merg lucrurile cu Coaliţia democratică şi doar din această cauza stejarul şi trandafirii nimeresc între secera şi ciocan.

    Amintim că pe data de 20 ianuarie am primit cu toţii, PL, PLDM şi PD, o propunere de compromis din partea UE. Propunere rezonabilă şi corectă din punctul nostru de vedere. Iată textul propunerii venite din partea UE: 

    "Noi, reprezentanţii celor trei familii politice europene: PPE, PSE şi ALDE, susţinem o coaliţie formată din cele trei partide: PLDM, PD şi PL, şi considerăm că atingerea compromisului pentru formarea coaliţiei de guvernare poatea avea loc în următoarea formulă:

    1. Cele trei partide formează o comisie care va face o propunere în termen de trei luni pentru soluţionarea problemei privind alegerea Preşedintelui Republicii.

    2. PLDM va propune Prim – ministrul, PDM va propune Preşedintele Parlamentului, PL –ului îi vor reveni ministerele pe care le-a deţinut înainte să fie exclus din guvern.

    3. Procurorul general urmează a fi o persoană non-politică, desemnată în consultare cu Comisia Europeană, ceea ce va transmite un semnal la Bruxelles că noul Guvern al Republicii Moldova este gata să înceapă procesul de reforma atât de necesar. Această ar putea duce la o Misiune UE în domeniul Justiţiei."

    Anterior venirii acestei propuneri, în cadrul negocierilor PL a propus mai multe formule, reguli de formare a coaliţiei de guvernare, având la baza practică europeană:

    1. Acord detaliat al coaliţiei care să prevadă expres obiective exacte pe fiecare domeniu (ex: cele 33 de puncte privind descentralizarea)

    (PLDM, PD: în principiu, după 7 runde de negocieri, au fost de acord să avem prevederi detaliate în acord);

    2. Depolitizarea instituţiilor subordonate Parlamentului şi celor din Justiţie cu invitarea de specialişti din UE pentru aceste poziţii.

    (PLDM, PD: formulări generale despre angajamentul ferm de a face depolitizare, prin audieri în Parlament etc, însă fără specialişti UE - în special PD, dar şi PLDM);

    3. Soluţie şi mecanism clar pentru evitarea unei crize politice în anul 2016 pentru alegerea Preşedintelui RM.

    (PLDM, PD: să nu fie scris nimic concret, doar angajament general de a caută soluţii, PLDM a subliniat că se pronunţă în continuare pentru alegerea directă a preşedintelui);

    4. Neadmiterea concentrării puterii în unele şi aceleaşi mâini (sistemul de "check and balances") (ex: Vama şi Poliţia de frontieră să nu fie la acelaşi partid).

    (Nici nu s-a ajuns la o discuţie concretă pe acest subiect);

    5. Formarea guvernului şi distribuirea ministerelor şi a agenţiilor potrivit unei reguli, potrivit unui algoritm valabil pentru toate părţile.

    Aici au fost propuse 7 variante + o varianta propusă de UE:

    Formula 1:

    1 1 1

    1 1 1

    1 1 1

    1 1 1

    1 1 

    1 1

    Formula 2:

    1 1 1

    1 1 0

    1 1 1

    1 1 0 

    1 1 1

    1 1 1

    Formulă 3:

    1 1 1

    4 4 2 

    1 1 1

    Formula 4: 

    Patru categorii de ministere, PL revenindu-i patru ministere, rezultă câte un minister din fiecare categorie, PL alegându-l ultimul:

    Categoria A: Finanţe, Economie, Transporturi

    Categoria B: Interne, Externe, Justiţie, Apărare

    Categoria C: Agricultură, Mediu, Construcţii, Tehnologii Informaţionale

    Categoria D: Educaţie, Sănătate, Protecţie socială, Cultură, Tineret;

    (precizare: ordinea categoriior semnifică doar gruparea ministerelor conform profilurilor acestora, fără să însemne că unul este mai important, iar altul nesemnificativ)

    5: Formula continuitate 2010: 

    Ministerele PL din 2010 + speaker Parlament;

    6. Fomula continuitate 2014 + procuror:

    Ministerele PL fdin 2010 + Procuror european

    (auzind această propunere PLDM şi PD au declarat că încep negocierile cu comuniştii);

    7. Propunerea UE (enunţată mai sus):

    Ministerele PL din 2010

    (varianta acceptat integral de PL şi respinsă de PLDM şi PD);

    8. Propunerea UE + înlocuire un minister:

    Ministerele PL din 2010, iar în locul Transporturilor - Finanţele sau Economia;

    PLDM şi PD au respins toate aceste formule şi au venit cu singură propunere, păstrarea de către ei a tuturor instituţiilor asupra cărora deţin astăzi controlul, în baza principiului "continuităţii" şi al "moştenirii". PL a acceptat continuiteatea (formulă 5), dar am constatat că şi continuitatea era propusă parţial, în măsură în care le convine sau nu păstrarea unor ministere, respectiv PL i s-a refuzat continuitatea la toate 4 ministere şi s-au propus în schimb ministere la care ei au crezut de cuviinţă să renunţe, fără să existe o regulă pentru toţi, ex: Transport şi Mediu - nu pentru PL, şi în locul lor: 

    Justiţie (dar să ţinem cont că Procurorul, CNA, CSM etc sunt controlate şi influenţate politic în special de PD, dar şi PLDM) sau Agricultură, şi Protecţie socială (domeniu tradiţional social -democrat);

    Au mai fost şi alte puncte pe agenda, dintre care merită a fi menţionat în special punctul legat starea la zi a RM, prezentarea informaţiei cu privire la:

    1. Situaţia din domeniul bancar: "Banca de Economii", "Banca Socială", "Unibank", prejudiciul de cicra 13 - 17 miliarde de lei că urmare a devalizării celor trei bănci, respectiv actitunile insituţiilor statului.

    2. Informaţie cu privire la respectarea contractului de concesiune a Aeroportului, concret respectarea angajamentelor investiţionale de către concesionar până la dată de 1 decembrie 2014, acţiunile statului în raport cu investitorul.

    3. Informaţie cu privire la îndeplinirea bugetului de stat pentru anul 2014: capitolul asigurare venituri, datoria externă, deficitul bugetar.

    4. Informaţie privind gradul de absorbţie a granturilor externe, administrarea fondurilor europene etc

    5. Informaţie privind spălarea a 20 miliarde $ prin băncile din RM, acţiunile inistitutiilor statului.

    PLDM şi PD au refuzat prezentarea acestor informaţii, limitându-se la afirmaţia că doar dacă semnăm acordul de coaliţei şi respectiv abia după semnarea acordului de coaliţie vor prezenţa această informaţie.

    Iată, în linii generale, descrierea negocierilor.

    Cât ţine de propunerea UE, respinsă de PLDM şi PD, le aminitim că a mai fost unul care a respins propunerile UE, îl chema Ianukovici. 

    La noi, cine vrea să fie Ianukovici?

    Deocamndată, poziţia PL şi setul de reguli pus pe masă de negocieri de către PL, se pare că a ajutat, fără să vrem, la demascarea "pro-europenilor", care dau cu piciorul în propunerile Europei.

    De asemenea, se doreşte că promisiunea cu privire la prim - ministru să nu fie respectată şi tot din cauza PL-ului "inflexibil", iar PCRM evident nu votează.

    Şi atunci PLDM va spune: "ne pare rău, schimbăm candidatul". Fără să se observe că de fapt se doreşte nerespectarea promisiunii cu priivire la candidat de la bun început şi cu orice preţ, acesta fiind de fapt motivul respingerii propunerii UE.

    Oare stă bine unor partide din RM să trimite comunicate de presă făcute la Chişinău pe care oficialii europeni să le pună pe paginilie lor de facebook, că şi cum ar fi din numele lor? Şi de când domnul Daul se exprimă în română?

    Aveţi curaj, acceptaţi propunerea UE, Partidul Liberal o acceptă şi o susţine integral. Această ne va permite să avem un guvern pro-european, cu Iurie Leancă prim-ministru, şi posibilitatea confirmării parcursului european!

    Deci, Moldova încotro?

    Cu PL şi cu Europa sau cu comuniştii şi fără Europa?

    Citiţi şi distribuiţi, internetul este mai sigur şi necontrolat de "pro-europeni"!

    Comentarii Adaugă comentariu

    Ghennadii / 10.02.2015 11:46
    Stimati Liberali, sunt de acord cu comentariile de mai sus, intr-adevar nu se mai poate de cedat! Precum a spus si domnul Ghimpu, PL a fost si va fi invinuit de "colegi", dar soarta tarii depinde de verticalitatea guvernarii. Foarte mult sper sa nu se ajunga la situatia din Ukraina, dar pe semne spre aceasta se indreapta totul. In 2009 au fost eliberati condamnatii special pentru a realiza dezordinea publica, acum inainte de alegerile parlamentare am vazut ca in unele localitati din Moldova exista tabere destinate precatirii teroristilor, e clar scopul, dezordinea in masa, in asa conditii se poate de implementat toate planurile murdare, inclusiv si "eliminarea" concurentilor. Fiti prudenti! Faceti tot ce este posibil pentru a evita anarhia si a elimina putregaiul si coruptia de la guvernare. P.S. Plecarea unor "colegi" din partid a fost in favoarea partidului, despre majoritatea din ei se cunosteau lucruri murdare si alegerele recente au confirmat acest lucru! Curaj si succes! Ne bazam pe voi!

    Răspunde
     

    Ion / 30.01.2015 11:22
    Videm și cunoaștem că PLul este chear prea flecsibil, cedează totul în interesele țării și societății, dar mai mult nu se poate. Noi societatea înțelegem foarte bine că PLul este înlăturat repetat de la guvernare, pentru că luptă cu marea corupție care a cuprins toate structurile statului și pentru că mereu le amintește celor de la guvernare (P.D, P.C.R.M. șiP.D.L.M.) să pună capăt hoțiilor interminabile, să fie investigate toate hoțiile și să fie trași la răspundere penală toți hoții, indiferent de culoarea lor politică. Are dreptate P.L. cînd cere procuror din afară, fiind-că în țara cumătrilor și finilor nu se poate face ordine și disciplină financiară cu hoții, cumătrii și finii, cocoțați în cele mai importante structuri a Statului, chear în Prezidiul Parlamentului. Noi societatea am dori și un președinte al C.S.J. din afară, un șef al Curții de Conturi la fel din afară. PLul a rămas unicul partid care apără interesele cetățeanului, a proprietății publice și a banului public. Verticalitate și curaj și în continuare stimați reprezentanți ai poporului din P.L. Insistați pe investigații privind furtul de peste 1 mld dolari de la Banca de Economii, cum au fost falimentate 3 bănci, cum a fost transmis Aeroportul, cum Procuratura emite dosare penale persoanelor incomode guvernării și cum C.S.J. a lui Poalelungi emite și pronunță sute și chear mii de hotărîri vădit ilegale, arbitrare probelor și declarațiilor martorilor și părților din proces. Este necesar de a crea un organ independent care să verifice calitatea tuturor hotărîrilor de judecată. A AJUNS CUȚITUL LA OS. NU SE MAI POATE.

    Răspunde
     

    Ion / 30.01.2015 11:22
    Videm și cunoaștem că PLul este chear prea flecsibil, cedează totul în interesele țării și societății, dar mai mult nu se poate. Noi societatea înțelegem foarte bine că PLul este înlăturat repetat de la guvernare, pentru că luptă cu marea corupție care a cuprins toate structurile statului și pentru că mereu le amintește celor de la guvernare (P.D, P.C.R.M. șiP.D.L.M.) să pună capăt hoțiilor interminabile, să fie investigate toate hoțiile și să fie trași la răspundere penală toți hoții, indiferent de culoarea lor politică. Are dreptate P.L. cînd cere procuror din afară, fiind-că în țara cumătrilor și finilor nu se poate face ordine și disciplină financiară cu hoții, cumătrii și finii, cocoțați în cele mai importante structuri a Statului, chear în Prezidiul Parlamentului. Noi societatea am dori și un președinte al C.S.J. din afară, un șef al Curții de Conturi la fel din afară. PLul a rămas unicul partid care apără interesele cetățeanului, a proprietății publice și a banului public. Verticalitate și curaj și în continuare stimați reprezentanți ai poporului din P.L. Insistați pe investigații privind furtul de peste 1 mld dolari de la Banca de Economii, cum au fost falimentate 3 bănci, cum a fost transmis Aeroportul, cum Procuratura emite dosare penale persoanelor incomode guvernării și cum C.S.J. a lui Poalelungi emite și pronunță sute și chear mii de hotărîri vădit ilegale, arbitrare probelor și declarațiilor martorilor și părților din proces. Este necesar de a crea un organ independent care să verifice calitatea tuturor hotărîrilor de judecată. A AJUNS CUȚITUL LA OS. NU SE MAI POATE.

    Răspunde
     

    Nume, Prenume *:
    E-mail:
    Comentariu * caractere rămase
Sediu Central: mun. Chisinau, str. Nicolae Iorga 15
© 2018 Partidul Liberal. Toate Drepturile Rezervate.
 Total vizitatori: 3526128  | ieri: 1025 |  azi: 259 |  online: 3     RSS     Widget Informer
Tel.: +(373 22) 22 83 26, 23-26-89, 24-35-69, 22-80-97
Fax: +(373 22) 22-80-97