• Abonare la noutăţi
        

    vezi mai mult

    Am ajuns la răscrucea dintre viitorul nostru sau prezentul lor: Încotro vom merge?
    10.01.2016     
    Veaceslav Untila: Controlul parlamentar asupra domeniului securității
    13.11.2015     
    Veaceslav Untilă: Modificarea Constituţiei – o garanţie a stabilității
    02.10.2015     
  • Prima    /   Presa    /   Interviuri  /  Vitalie Marinuţa: A fi sau a nu fi - de câtă securitate avem noi nevoie?(continuare)

    Vitalie Marinuţa: A fi sau a nu fi - de câtă securitate avem noi nevoie?(continuare)

    25.09.2012  

    ANALIZA RISCURILOR ŞI AMENINŢĂRILOR PLUS POSIBILITĂŢILE FINANCIARE – BAZA PENTRU DEZVOLTAREA CAPABILITĂŢILOR DE APĂRARE

    Pentru îndeplinirea cu succes a misiunilor ce stau în faţa sa,  Forţele Armate trebuie să dezvolte şi să menţină anumite capabilităţi. Genul, cantitatea şi calitatea acestor capabilităţi depind de mai mulţi factori, dar unul de bază este percepţia ameninţărilor şi riscurilor în adresa securităţii statului. Cu regret, pînă în 2010 în Republica Moldova nu s-a desfăşurat nici un studiu amplu al riscurilor şi ameninţărilor, ceea ce înseamnă că dezvoltarea sistemului de securitate şi apărare precum şi prioritizarea alocării resurselor a fost haotică, fără bază de evaluare a necesităţilor. Analiza Riscurilor şi Ameninţărilor în adresa securităţii statului nostru, document elaborat şi aprobat în 2010, a clasat pericolulul militar ca unul foarte slab pentru Republica Molodva. Personal consider că analiza a fost făcută profesional şi locul atribuit pericolului militar este real.

    Situaţia curentă din Europa de Sud-Est este una paşnică.Vecinii Republicii Moldova, România şi Ucraina, nu sînt văzuţi de noi ca potenţiali agresori. Dimpotrvivă. România este ţară-membru a Uninii Europene, unde am dori să ne vedem şi noi cît mai curînd şi a blocului NATO cu care suntem parteneri. Ucraina, de asemenea este un partener care a menţionat de mai multe ori susţinerea cursului de dezvoltare a Republicii Moldova. Mai mult, Kievul este un contribuitor activ la soluţionarea diferendumului Transnistrean în cadrul Formatului de negocieri 5+2. Totodată, pînă la soluţionarea conflictului, este necesar de menţinut subunităţi militare predestinate îndeplinirii operaţiunilor de menţinere a păcii în Zona de Securitate de pe Nistru, dar şi pentru îndeplinirea obligaţiunilor asumate în domeniul menţinerii păcii pe plan internaţional. Dar, prezenţa pe teritoriul ţării a unei regiuni separatiste ce posedă capabilităţi militare şi a forţelor militare străine, impune necesitatea menţinerii unei forţe militare cu capabilităţi cel puţin minime pentru descurajarea intenţiilor ostile din partea acestora.

    Pe parcursul dezvoltării statalităţii Republicii Moldova, capabilităţile de apărare mereu au fost în descreştere. Bugetul apărării niciodată nu a fost adecvat necesităţilor minime de menţinere şi dezvoltare a acestor capabilităţi  şi sectorul de apărare nu a fost niciodată tratate în serios de către conducerea de statului. În prezent, nu este secret că Armata Naţională în mare parte foloseşte acele bunuri tehnico-materiale moştenite de la fosta armată a URSS, care demult şi-au epuizat resursele, iar unele din acestea chiar sunt moral şi fizic depăşite. Programe de reînzestrare, modernizare şi creştere a capabilităţilor militare în conformitate cu necesităţile contemporane nu au fost realizate, în pofida faptului  că au fost elaborate şi în unele cazuri aprobate chiar şi la nivel de Parlament. Restructurările şi eficientizările ce au avut loc în Armata Naţională în mare parte ţineau de micşorarea ei atît cantitativă cît şi calitativă.  În ultima perioadă, în pofida tuturor eforturilor depuse, situaţia respectivă nu sa îmbunătăţit. De aceea,  astăzi avem în dezbateri  publice şi situaţia cu depozitele de păstrare a muniţiilor şi acestora şi o nouă restructurare a întregului sector de securitate,etc. La momentul actual este vital de a primi o decizie politică conceptuală asupra viitorului sistemului naţional de apărare, ţinînd cont de priorităţile noastre de dezvoltare, dar şi resursele care dorim să le alocăm.

    OBIECTIVE ŞI PRIORITĂŢI ALE GUVERNĂRII ACTUALE

    Programul de activitate al Guvernului AIE pe perioada 2011-2014 la capitolul “Ordine publică, securitate şi apărare” are un şir de obiective din care voi menţiona doar cîteva:

        Asigurarea funcţionării instituţiilor de menţinere a ordinii publice, a organelor securităţii şi apărării în conformitate cu rigorile şi standardele europene.
        Reformarea instituţiilor abilitate pentru extinderea mediului de securitate şi democraţie. Reformarea acestor instituţii în conformitate cu normele europene.
        Reformarea sectorului de securitate în conformitate cu standardele internaţionale.
        Contracararea unor riscuri şi ameninţări cu care se confruntă Republica Moldova, inclusiv nereglementarea conflictului transnistrean, prezenţa unor trupe militare şi paramilitare în afara controlului constituţional în raioanele de est, care prezintă riscuri de bază la adresa securităţii naţionale.
         Transformarea Republicii Moldova într-un stat care contribuie la securitatea regională şi internaţională prin participarea activă la Politica Europeană de Securitate şi Apărare (PESA) a UE şi la operaţiunile internaţionale de stabilizare şi de menţinere a păcii.

    La capitolul Acţiuni prioritare a acestui Program, subcapitolul Securitate Naţională şi Apărare, enumeră urmatoarele acţiuni prioritare :

         Accelerarea implementării Planului Individual de Acţiuni al Parteneriatului Republica Moldova-NATO (IPAP) în condiţii de transparenţă şi informare obiectivă.
         Profesionalizarea graduală a Armatei Naţionale, astfel încît aceasta să facă faţă noilor ameninţări care se manifestă pe plan global şi regional şi care pot afecta securitatea naţională.
         Asigurarea controlului spaţiului aerian naţional prin dezvoltarea capabilităţilor naţionale şi cooperarea cu partenerii străini.
         Dezvoltarea în cadrul Armatei Naţionale a capacităţilor de colectare şi analiză a informaţiei în scopul apărării naţionale.
         Efectuarea analizei strategice a sectorului de securitate şi apărare a ţării;

    În scopul implementării obiectivelor menţionate anterior, în 2010 a fost reajustat formatul comisiei de Stat pentru desfăşurarea Analizei Strategice a Apărării (ASA), creată încă din 2007. Deasemenea, în 2010 s-a decis asupra ajustării şi accelerării implementării Planului Individual de Acţiuni al Parteneriatului Republica Moldova-NATO (IPAP) semnat în 2006. În articolul următor vom discuta aceste două documente, elaborate cu susţinerea experţilor din străinătate, şi care au ca scop final pregătirea cadrului instituţional pentru restructurarea sectorului de securitate naţională, la general, şi la nivel de  compartament , restructurarea sistemului naţional de apărare.

    Va urma

    Blogul ministrului Vitalie Marinuţa http://vitalie.marinuta.md/

Sediu Central: mun. Chisinau, str. Nicolae Iorga 15
© 2024 Partidul Liberal. Toate Drepturile Rezervate.
 Total vizitatori:  | ieri:  |  azi:  |  online:     RSS     Widget Informer
Tel.: +(373 22) 22 83 26, 22-80-97
Fax: presa.liberal@gmail.com