• Abonare la noutăţi
        

    vezi mai mult

    Am ajuns la răscrucea dintre viitorul nostru sau prezentul lor: Încotro vom merge?
    10.01.2016     
    Veaceslav Untila: Controlul parlamentar asupra domeniului securității
    13.11.2015     
    Veaceslav Untilă: Modificarea Constituţiei – o garanţie a stabilității
    02.10.2015     
  • Prima    /   Presa    /   Interviuri  /  Profesorii de la Soroca: "Este necesar ca întreaga societate să participe la reformarea învăţământului, dacă demnitarii noştri vor să salveze viitorul acestui neam"

    Profesorii de la Soroca: "Este necesar ca întreaga societate să participe la reformarea învăţământului, dacă demnitarii noştri vor să salveze viitorul acestui neam"

    18.07.2012  

    Dna Angela Gumencu este profesoară de geografie de 17 ani, director adjunct la LT Bădiceni, preşedinta organizaţiei locale a Partidului Liberal. E descendentă dintr-o familie de profesori şi cunoaşte şcoala de mică.

    I-am cerut părerea referitor la examenele de BAC.

    - Doamnă profesoară, părerea D-voastră referitor la organizarea examenelor în acest an?

    - Începând cu anul trecut, la BAC se simte efectul „apei reci la măseaua care te doare”. Zeci de ani ne-am făcut că nu ştim despre copiat la teze, examene. Ne-am convins cu toţii că examenele sunt fraudate şi s-a înrădăcinat corupţia în învăţământ de către un grup de profesori, părinţi, care formează o schemă, o piramidă. Această schemă trebuie descoperită şi nimicită.

    - Cum credeţi, este corupţie în învăţământ?

    - Şcoala este oglinda societăţii. Societatea este bolnavă de acest viciu şi a contaminat şi şcoala. Trebuie să demolăm întregul sistem educaţional. Schimbarea doar a metodologiei va transfera corupţia din licee în universităţi. Corupţia este şi o problemă de morală, de integritate a profesorilor, părinţilor şi elevilor.

    Cuvântul liceu vine de la cuvântul latin „lykeion”, ceea ce însemna „locul lupilor”, adică locul tinerilor flămânzi de carte. Liceul trebuie să fie perioada ciclului de pradă al educaţiei. Sunt anii când răpeşti, furi, hămesit de foamea cunoaşterii.

    „Bacalaur” – denumire florală, adică fruct de laur, dar, din păcate, liceele au devenit un loc unde se pot cumpăra note, iar BAC-ul a devenit o ruşine naţională.

    - De ce BAC-ul a devenit o sursă de a face bani?

    - Pentru că sunt două examene în unul. Examenele le asigură absolvenţilor un loc bun la facultate şi o viaţă liniştită în continuare, că vor avea bursă şi o diplomă. Este necesar de modificat metodologia examenelor: să se introducă examene orale, iar la facultăţi absolvenţii să fie înmatriculaţii după alte criterii.

    - Cum credeţi, totul trebuie să pornească de la reformarea învăţământului? Sau procedăm ca în fabula lui Donici „Antereul lui Arvinte”?

    - Nu mă opresc asupra tuturor problemelor din învăţământ. Sunt foarte multe.

    În primul rând, trebuie ridicată valoarea muncii intelectuale. Să fie promovaţi oamenii şcoliţi, cu carte bună. Şmecherii şi mediocrităţile merg în frunte. În al doilea rând, învăţământul liceal s-a compromis, trebuie salvat. Şi în al treilea rând, un profesor care prăşeşte şi mulge vaca nu poate face carte profundă, nu are timp. Statul să aibă grijă de ei, asigurându-le un salariu decent.

    Am cerut şi părerea dnei profesor Ana Bejan:

    „Cu mare regret, tot ce se întâmplă la examene vorbeşte despre faptul că învăţământul a degradat, se prăbuşeşte şi este falimentar.

    În anii 1991-1992 se deschideau primele licee după 1940. Se punea valoare, preţ, era un eveniment important în învăţământul naţional.

    Prima promoţie a susţinut examenul la Liceul Teoretic din Drochia. Erau absolvenţi foarte buni. Făceam totul cinstit, cu demnitate, dar elevii noştri au venit cu note mai slabe. Au primit „primul botez” de a copia. Au venit acasă decepţionaţi, plângeau şi profesorii, şi elevii. Acest viciu a pornit de la lipsa de moralitate a profesorilor.

    Într-o societate bolnavă nu poate fi o şcoală sănătoasă.

    După 20 de ani de independenţă, n-a fost elaborat Codul educaţiei. Şcoala nu se reformează profund. Elevii sunt suprasolicitaţi, lucrează cu manuale complicate, obiecte neinteresante, de care elevii nu au necesitate în viaţă. De urgenţă trebuie micşorat numărul obiectelor obligatorii. În licee să fie angajaţi profesori care să aibă pregătire universitară profundă, cu IQ (coeficient de inteligenţă) mare. De stopat deschiderea liceelor la ţară şi de trecut la modelul liceelor clasice. Avem exemplul liceelor din România, Franţa.

    Este necesar ca întreaga societate să participe la reformarea învăţământului, dacă demnitarii noştri vor să salveze viitorul acestui neam”.

    http://odn.info.md/ 

Sediu Central: mun. Chisinau, str. Nicolae Iorga 15
© 2024 Partidul Liberal. Toate Drepturile Rezervate.
 Total vizitatori:  | ieri:  |  azi:  |  online:     RSS     Widget Informer
Tel.: +(373 22) 22 83 26, 22-80-97
Fax: presa.liberal@gmail.com