• Abonare la noutăţi
        

    vezi mai mult

    Am ajuns la răscrucea dintre viitorul nostru sau prezentul lor: Încotro vom merge?
    10.01.2016     
    Veaceslav Untila: Controlul parlamentar asupra domeniului securității
    13.11.2015     
    Veaceslav Untilă: Modificarea Constituţiei – o garanţie a stabilității
    02.10.2015     
  • Prima    /   Presa    /   Interviuri  /  Duminică, 17 aprilie 2011, Primarul mun. Chișinău Dorin Chirtoacă va prezenta cetățenilor raportul de activitate pentru anii 2007-2011

    Duminică, 17 aprilie 2011, Primarul mun. Chișinău Dorin Chirtoacă va prezenta cetățenilor raportul de activitate pentru anii 2007-2011

    14.04.2011  

    Primarul General al mun. Chișinău, Dorin Chirtoacă va prezenta duminică, 17 aprilie 2011 în Scuarul Europei din Grădina Publică ”Ștefan cel Mare și Sfânt” raportul de activitate pentru cei 4 ani, în care s-a aflat la conducerea Primăriei mun. Chișinău.

    La eveniment sunt invitați toți doritorii de a afla din prima sursă care sunt realizările primăriei mun. Chișinău din ultimii 4 ani, precum și prioritățile pentru următorii ani.

    În continuare, prezentăm realizările primăriei pentru perioada 2007-2009, anunțate acum un an:

    Realizari: 2007- 2009:

    •    Finantarea proiectelor şi lucrărilor realizate fără acoperire financiară integrală anterior alegerilor din anul 2007: construcţia bd. Pan Halippa (3 mln lei), memorialul “Feciorii Patriei” (5 mln lei), reconstrucţia str. Independenţei (5 mln lei), memorialul “Eternitate” 2 mln lei;  
    •    Achitarea datoriilor regiilor şi întreprinderilor municipale către 1 ianuarie 2008 (datorii acumulate începând cu 2000, 2006), neadmiterea acumulării de datorii noi;
    •    Achitarea diferenţei de tarif la agentul termic în proporţie de 65% din tarif, în sumă totală de circa 500 milioane lei, şi neadmiterea creşterii nejustificate a tarifului, în condiţii de presiune şi şantaj;
    •    Creşterea cu 20% a salariilor în sfera socială (educatori, învăţători, profesori, angajaţii din sfera asistenţei sociale şi a culturii) şi a raţiei alimentare a copiilor în şcoli cu 30%; (majorarea era aşteptată încă începând cu anii 2001-2002), în sumă totală de 100 milioane lei  pe doi ani;
    •    Extinderea termenului de valabilitate al autorizaţiilor de funcţionare pentru agenţii economici de la 1 an până la 5 ani;
    •    Reparaţia capitală a străzii Gheorghe Asachi, cu amenajarea a doua parcari stradale (investitie in valoare de 6 milioane lei);
    •    Procurarea de utilaj radiologic în sumă de 6 mln. lei, pentru Centrele Medicilor de Familie din municipiu (ultima achiziţie a avut loc în 1991);
    •    Deschiderea centrului municipal de hemodializă la spitalul „Sfânta Treime” (închis cu circa 9 ani în urmă); 
    •    Reconstrucţia apeductelor din str. Putna -1 km, str. Florilor - 1,6 km, comuna Bubuieci – 4 km (cel vechi fiind în stare deteriorată din 1973);
    •    Construcţia drumului de acces spre satul Văduleni (drumul fiind impracticabil din anul 2000); participare la reconstrucţia străzii Ştefan Vodă şi a canalizării din or. Durleşti, prelungirea construcţiei străzii Ştefan cel Mare din Cruzeşti (2 km), şi a două străzi din comuna Bubuieci: str. Ştefan cel Mare şi str. Grigore Vieru;
    •    Instalarea a 33 de noi locuri de joacă pentru copii (prima dată după 20 de ani);
    •    Amenajarea a trei lacuri şi plaje (după o perioadă de 25 de ani);
    •    Darea în exploatare a unui bloc locativ pentru categoriile social-vulnerabile din str. Liviu Deleanu (69 apartamente);
    •    Finalizarea construcţiilor din str. Alba Iulia 191 şi următoarele, începute în anii ’90 şi îngheţate în perioada ultimilor 15 ani;
    •    Identificarea soluţiei şi demararea proiectului de prelucrare a nămolului la staţia de epurare a apelor uzate prin intermediul geotuburilor, tehnologie olandeză (problema a apărut în 1969 şi persistând de peste 40 de ani);
    •    Deschiderea a 3 centre comunitare pentru copii şi tineret;
    •    Introducerea compensaţiilor individuale pentru achitarea agentului termic pentru păturile social – vulnerabile ale populaţiei (pentru prima dată de la 1991), mecanism ce n-a existat niciodata la nivel de stat;
    •    Acordarea de ajutoare materiale pentru păturile social – vulnerabile, inclusiv pentru 7700 copii;
    •    Realizarea inventarierii complete a resurselor funciare, proprietate publică a municipiului Chişinău,  fiind identificate circa 800 hectare de terenuri;
    •    Susţinerea şi finanţarea suburbiilor în anii 2007 şi 2008:
    -    activitate curentă (funcţionarea primăriilor şi a instituţiilor din localităţi) – 36 043 200 (2007), 44 155 500 (2008);
    -    finanţare multianuală pe domenii: majorarea cu 20% a salariilor, majorarea raţiei alimentare, pentru copii în şcoli, iluminatul public, deszăpezire, asfaltare, subvenţionarea transportului public 50 990 052 (2007), 63 059 326 (2008);
    -    investiţii: apeducte, canalizări, reaparaţie şcoli, gradinite, gazificare -7 573 406(2007), 17 653 510 (2008);
    •    Finanţarea în total a suburbiilor în anii 2007, 2008: 219 474 000 mln. lei, iar împreună cu anul 2009 - 351 350 000 lei;
    •    Inventarierea şi evaluarea urbanistică a spaţiilor verzi din suburbii, fiind identificate circa 60 hectare de spaţii verzi publice;
    •    Realizarea de investiţii în oraş şi suburibii: apeducte, canalizări, reparaţii de şcoli şi grădiniţe,  în valoare de peste 100 milioane lei;
    •    Reluarea proiectelor de mansardare ablocurilor locative;

    Realizări 2009 - 2010:

    •    Asigurarea echilibrului financiar al municipiului, acoperirea cheltuielilor din surse proprii, fără necesitatea contractării unor împrumuturi pentru activitatea curentă, evitarea falimentării regiilor şi a întreprinderilor municipale.
    •    Realizarea reformelor necesare în cadrul SA “Apa canal”, SA “Termocom”, Regia Transport Electric, Parcul Urban de Autobuze etc. pentru depăşirea situaţiilor de criză;
    •    Autorizarea investiţiilor în ramura construcţiilor în anul 2009 şi în prima jumătate a anului 2010 în valoare de 3,2 miliarde lei şi recepţionarea finală  de obiective, în valoare de 2,8 miliarde lei;
    •    Crearea a circa 5700 noi locuri de muncă, ca urmare a finalizării construcţiei şi dării în exploatare a mai multor obiective de menire social – culturală;
    •    Intrarea în etapa finală de evacuare a nămolului acumulat timp de peste 40 de ani la Staţia de Epurare a Apelor Reziduale şi Prelucrarea Nămolului prin intermediul tehnologiei olandeze – geotube pentru eliminarea mirosului neplăcut din oraş (au rămas spre evacuare 7 ha din 32 ocupate iniţial);
    •    Demararea lucrărilor de avacuare a nămolului şi amenajare a lacului din parcul Valea Morilor, adoptarea concepţiei de amenajare a parcului;
    •    Alocarea lotului de pământ pentru Grupul Italian, în vederea construcţiei fabricii de prelucrare a deşeurilor solide, construcţia urmând să înceapă conform graficului, până la sfârşitul lunii iulie;
    •    Darea în exploatare a blocului locativ pentru refugiatii din regiunea transnistreană în str.  N. Milescu Spătaru (80 apartamente);
    •    Amenajarea a 1000 de locuri de parcare în cadrul parcărilor stradale, aprobare concepţie amplasare parcări subterane şi multietajate.
    •    Obţinerea de finanţare externă de la Comisia Europeană, în suma de circa 4 milioane euro în domeniile eficienţei energetice, a canalizării pluviale, schimburilor de experienţă etc
    •    Îndeplinirea obligaţiilor faţă de partenerii externi ai Primăriei, începând cu anul 2009, pentru prima dată „Apa –Canal” a început să achite la timp şi din surse proprii ratele creditului faţă de BERD.
    •    Elaborarea şi lansarea programului “Prima casă” penru construcţia spaţiului locativ pentru familii tinere, bugetari etc. prin metoda creditului ipotecar, pe termen de până la 25 de ani, cu o dobândă anuală de până la 10%, ratele urmând a fi cuprinse între 2000 şi 5000 lei/lună;
    •    Inceperea lucrarilor premergatoare pentru finalizarea constructiei bulevardului Mircea cel Batran (tronsonul Ion Dumeniuc – str. Bucovinei).
    •    Finalizarea negocierii cu BERD a acordului de finantare prind reabilitarea reţelei de transport public, prin procurarea a 90 de troleibuze noi;
    •    Fianalizarea negocierii IFC accord finantare 15 mln $ pentru extinderea retelelor de apeduct, canalizare si pentru reparatia integrala a 5 strazi din municipiu;
    •    Finantarea politiei municipale si a intretinerii comisariatelor de politie ale municipiului Chisinau in suma de peste 90 milioane lei, anual;
    •    Continuarea acordarii ajutorului social păturilor social – vulnerabile pentru achitarea agentului termic in oras si suburbii pentru  30029 de familii, in valoare totala de 40 milioane lei (reducerea facturii cu 40% - sistem de incalzire centralizata, compensatie in valorare de 250 lei – sistem de incalzire individual);
    •    Introducerea ajutoarelor sociale pentru achitarea calatoriei in trasnportul public - 70 lei/persoana/luna, pentru peste 40000 de beneficiari in present;
    •    Acordarea ajutorului material (130 lei/persoana) angajatilor din sfera bugetara  (in contextul cresterii salariale cu 20 % in anii precedenti) pentru circa 20000 beneficari în municipiu, inclusiv în suburbii;
    •    Acordarea pentru 7000 copii din familiile social – vulnerabile a unui ajutor de 500 - 600 lei pentru pregătirea către noul an şcolar.
    •    Asigurarea alimentatiei gratuite pentru elevi in scoli pentru 35000 elevi in anul de studii 2009 - 2010,
    •    Asigurarea odihnei de vara pentru peste 43000 copii in anii 2009 si 2010, 25 % - gratuit si 75 % cu reducere de 80 %, in suma de peste 55 milioane lei; 
    •    Continuarea programului de renovare a institutiilor din domeniul educatiei –  peste 30 milioane lei in anii 2009 si  2010
    •    Acordarea de ajutoare materiale pentru invalizi gr. I, II, veterani, invalizi si vaduve de razboi (al  II-lea mondial, Afganistan, de pe Nistru), invalizi si vaduve ca urmare a castastrofei de la Cernobal, copii orfani cl.IX, X, XII, deportati, personae siguratice – in total  pentru 30581 persoane in anul 2009, 10898 persoane in anul 2010 (primele 6 luni), ajutoarele fiind in valoare 350 - 500- 600 lei, in suma totala de circa 24 milioane lei. Perfectarea a pasapoartelor pentru veterani de razboi si invalizi pentru 142 – gratuit si pentru 351 – cu reducere de 50 %.din cost, articole de ortopedica pentru 3100 persoane in 2009 si pentru 800 persoane, in primele 5 luni ale anului 2010;
    •    Alimentatie zilnica gratuita prin cantinele sociale pt 550 persoane (124234 pranzuri,  din care 6160 transportate la domiciliu), ingrijirea sociala la domiciliu pentru 2923 persoane, in valoare de  8 milioane lei,
    •    Alocare de compensatii pentru  24778 persoane, invalizi de gr.I  (120 lei, anterior 60 lei) si gr. II (60 lei, anterior 30 lei), in suma totala de peste 30 milioane lei.
    •    Compensatii pentru 740 persoane cu handicap locomotor -  400 lei anual pentru procurarea de combustibil, in suma total 500 000 lei (anii 2009 – 2010)
    •    Realizarea de investitii capitale: apeducte – 7,5  km, canalizare 13 km, gazoducte - 40 km in oras prin intermediul Directiei constructii capitale. Constructia si reabilitarea a circa 20 km apeduct si canalizare prin intermediul in S.A. “Apa Canal” (in special s d. Moscovei, str. Industriala), elaborarea PUZ-urilor, a scemei complexe de transport etc – prin intermediul Directiei generale arhitectura si urbanism
    •    Reconstrcuctia iluminatului public: str. Burebista, str. Petru Movila, str. Vaslui,  str. Trifan Balta, Petru Rares, Gh. Codreanu, in valoare de circa  1,6 milioane lei.
    •    Sustinerea si finantarea suburbiilor in anul 2009 in suma totala de 136 876 000 lei:
    -    activitate curenta (functionarea primariilor si a institutiilor din localitati) – 50 331 600 lei,
    -    finantare multianuala pe domenii: majorarea cu 20 % a salariilor, majorarea raţiei alimentare, pentru copii in scoli, iluminatul public, deszăpezire, asfaltare, subventionarea transportului public - 66 585 356 lei
    -    investitii: apeducte, canalizari, reaparatie scoli gradinite, gazificare -14 960 585 lei
    •    Finalizarea constructiei scolii gradinita din comuna Stauceni;
    •    Continuarea programului de mansardare a blocurilor locative: 21 proiecte autorizate, 6 finalizate, 5 - in lucru, 9 contracte incheiate in anul 2010, din totalul de 64 de contracte semnate
    •    Reabilitarea acoperişurilor, prin efectuarea reparatiilor curente: 110 000 m2 – in anul 2009, 30000 m2 indepliniti, din 60000 m2 planificati in anul 2010, inlocuirea a  600 usi de la intrare in bloc
    •    Demararea in anul 2009 a programului de reabilitare a lifturilor: 292 – lifturi reparate in anul 2009, 350 pana sfarsitul anului 2010;
    •    Demararea programului de inlocuire a containerelor de acumulare a deseurilor de tip sovietic pe containere de tip european (1500 pana la finele anului 2010);
    •    Verificarea in volum de 100 % a sistemelor ingineresti in cadrul pregatirii de iarna: spalarea hidropneumatica si controlul hidraulic, incercarea la presiune;
    •    Inventarierea controarelor de apa rece si apa calda in 96 000 apatamente si reducerea diferentei de volum a consumului de apa;
    •    Derularea programului “Oraşul meu –ograda mea” -  prin amenajarea a 10 curţi interioare ale blocurilor, inclusiv cu amplasarea de locuri de joacă pentru copii, desfăşurarea campaniilor de salubrizare;
    •    Plantarea a 30000 arbori, 7600 arbuşti în anul 2009 şi a 10000 arbori, precum şi 4670 arbuşti în anul 2010, urmează a fi instalate 1500 banci, 2000 de cosuri de gunoi, 40 locuri de joacă pentru copii;
    •    Alocarea terenului pentru constructia adapostului pentru caini maidanezi;
    •    Adoptarea a circa 2000 de decizii de catre CMC;
    •    Asigurarea pacientilor de diabet zaharat cu 1000 glucometre si 100 000 teste, protezarea dentara grauita pentru 540 persoane, alimentarea gratuita a copiilor in primul an de viata – 650 copii;
    •    Continuarea programului de procurare a utilajui medical: aparate radiologice, de anesteziere si ventilatoare  (aparatele actuale au varsta de pe 20 de ani), in suma de 7 milioane lei;
    •    Continuarea programului de renovare in cadrul institutiilor medicale: inaugurarea sectiei de nefrogie la spitalul “Sfanta Treime”, renovarea maternitatii municipale nr. 2 (n-a fost reparata de 25 de ani),  renovarea departamentului de urgenta si a trei Sali de operatii la “Spitalul Valentin Ignatenco” (  dupa 20 de ani), renoarea salii de nastere si de reanmare la spitalul clinic municipal nr.1 dupa 10 ani, repararea acoperisurilor institutiilor medicale din cadrul AMT Buiucani, inlocuirea geamurilor si partial a usilor in cadrul Centrul stomatologic pentru copii;
    •    Reluare licitatii funciare si valorificare rezervei funciare conform legii;
    •    Prezentarea spre aprobare CMC a reformei instituţională a administraţiei publice municipale (cu sprijinul financiar al PNUD-Moldova);
    •    Elaborarea unei noi Concepţii de Gestionare a Resurselor Funciare în mun. Chişinău (cu asistenţa financiară a PNUD-Moldova);
    •    Elaborarea planului de masuri anti-criză şi relansare economică a mun. Chişinău pentru perioada 2010 – 2012 (cu asistenţa financiara a PNUD-Moldova);
    •    Demarareaprocesului de stabilire a relaţiilor contractule asupra a peste 600 hectare de terenuri din or. Chişinău – proprietate municipală aferentă construcţiilor private (cu asistenţa financiara a PNUD-Moldova)
    •    Transmiterea on-line şi off-line a şedinţelor Primăriei şi ale Consiliului Municipal Chişinău pe pagina web: www.chisinau.md (proiect realizat cu asistenţa PNUD – Moldova)
    •    Negocierea prin intermediul PNUD-Moldova a unei asistente tehnice de 200,000 Euro din partea Guvernului României pentru implementarea sistemului informaţional de management în cadrul Primăriei
    •    Implementarea unui program de reabilitare si asistenta pentru victimele de la 7 aprilie si pentru cei 9734 copii a caror parinti sunt plecati peste hotare;
    •    Alocare a 212 burse muncipale in valoare de 1000 de lei pentru copiii dotati.
    •    Extinderea accesului liber la internet prin system Wi - Fi in 6 parcuri si 10 licee
    •    Inaugurarea pietii avicole din mun. Chisinau ( investiti in valoare de peste12 milioane lei)i

    Prioritati 2010 -2011 – 2015:

    •    Asigurarea in continuare a echilibrului financiar al municipiului;
    •    Continuarea reformelor necesare pentru eficientizarea activitatii subdiviziunilor primariei;
    •    Finalizarea luacrarilor de evacuare namolului la statia de epurare a apelor uzate si prelucrarea namolului exclusiv prin intermediul tehnologiei olandeze “Geotube”,  pentru eliminarea mirosului neplăcut din oras;
    •    Finalizarea lucrarilor de avacuare a namolului si amenajarea a lacului din parcul Valea Morilor, organizarea si desfasurarea concursurilor investitionale pentru amenajarea parcului;
    •    Finalizarea lucrarilor de constructie a bulevardului Mircea cel Batran (tronsonul Ion Dumeniuc – str. Bucovinei);
    •    Implementarea programului “Prima casa” pe termen de 5 - 10 ani penru constructia spatiului locativ pentru familii tinere, bugetari etc prin metoda creditului ipotecar pe termen de pana la 25 de ani cu dobanda anuala de pana la 10 %, ratele urmand a fi cuprinse intre 2000 si 5000 lei/luna. Elaboararea unui program de constructie a locuintelor sociale.
    •    Semnarea acordului de finantare cu BERD, desfasurarea licitatiei si procurarea a 90 de troleibuze noi;
    •    Semnarea acordului de finantare cu IFC pentru 15 mln $ pentru extinderea retelelor de apeduct, canalizare si pentru reparatia integrala a 5 strazi din municipiu.
    •    Continuarea programului de inlocuire a containerelor de acumulare a deseurilor de tip sovietic pe containere de tip european.
    •    Continuarea programului de mansardare a blocurilor locative: 21 proiecte autorizate, 6 finalizate, 5 - in lucru, 9 contracte incheiate in anul 2010,
    •    Continuarea programului de reabilitare a lifturilor;
    •    Derularea programului “Orasul meu –ograda mea” -  prin amenajarea de curţi interioare ale bloc, inclusiv cu amplasarea de locuri de joaca pentru copii si desfasurarea campaniilor de salubrizare,  a concururilor de amenajare a balcoanelor etc
    •    Reformarea modului de gestionare a fondului locativ, transmiterea blocurilor în gestiunea asociaţiilor de proprietari, creşterea gradului de conştientizarea a necesităţii formării mecanismelor private de administrare a fondului locative, inclusiv in ceea ce priveste amenajarea cartierelor si a parcarilor rezidentiale;
    •    Aprobarea si implementarea planului de sistematizare a Pietii centrale si a teritoriilor adiacente
    •    Continuarea amenajarii parcarilor stradale, concesionarea serviciului de parcare in centrul orasului si expunerea la licitatie a loturilor pentru constructia parcarilor supraetajate;
    •    Elaborarea si punerea in aplicare a unui program de izolare termica a blocurilor locative in vederea economisirii agentului termic;
    •    Elaborarea si punerea in aplicare a unui program municipal de realibilitare a drumurilor conform normativelor in vederea repararii integrale anulale a circa 10 % din suprafata asfaltata din municipiu;
    •    Elaborarea si punerea in aplicare a unui program municipal de realibilitare si modernizare infrastructurii subterane, supraterane, a iluminatului, a amenajarii teritoriului, finalizarea constrcutiei apeductelor si canalizarii;
    •    Monitorizarea indeplinirii de catre Grupul Italian a obligatiilor contractuale in vederea construcţiei fabricii de prelucrare a deşeurilor solide;
    •    Continuarea indeplinirii obligatiilor fata de partenerii externi ai Primariei;
    •    Continuarea acordarii ajutorului social păturilor social – vulnerabile pentru achitarea agentului termic in oras si suburbii;
    •    Continuarea acordarii de ajutoare sociale pentru achitarea calatoriei in trasnportul public - 70 lei/persoana/luna,  a ajutorului material (130 lei/persoana) angajatilor din sfera bugetara si a intregului pachet de servicii si ajutoare sociale existent;
    •    Continuarea programului de procurare a utilajului medical si a programului de renovare in cadrul institutiilor medicale;
    •    Continaurea programului de investitii capitale: apeducte, canalizare, gazoducte, reparatii etc
    •    Continuarea sustinerii si finantarea suburbiilor municipiului Chisinau.
    •    Cotinuarea inventarierii controarelor de apa rece si apa calda pentru reducerea diferentei de volum a consumului de apa.
    •    Constructia adapostului pentru cainii maidanezi;
    •    Continuarea licitatiilor funciare si valorificare rezervei funciare conform legii;
    •    Aprobare CMC a reformei instituţională a administraţiei publice municipale (proiect realizat împreună cu sprijinul financiar al PNUD-Moldova);
    •    Promovarea la nivelul Parlamentului a reformelor legislative necesare pentru asigurarea unei autonomii locale reale şi efective în Republica Moldova;
    •    Recuperarea veniturilor anuale  de cel puţin 600 milioane lei  luate în mod abuziv de către fosta guvernare comunistă, prin modificări legislative şi distribuirea discriminatorie a banilor publici;
    •    Promovarea cooperării directe a Uniunii Europene cu administraţiile locale din Republica Moldova, pentru asigurarea accesului la fondurile europene necesare în vederea construcţiei de apeducte, canalizări, drumuri, şosea de centură etc.; 
    •    Continuarea parteneriatelor publice private pentru prestarea de servicii publice;
    •    Promovarea transparenţei în procesul de elaborare şi aprobare a tarifului la energia termică cu participarea tuturor întreprinderilor şi factorilor implicaţi: SA „Moldova Gaz”, CET-1, CET -2, SA„Termocom”, ANRE ş. a.
    •    Continuarea implementării măsurilor necesare pentru modernizarea principalelor regii: Apă- Canal (conform studiului de fezabilitate), SA Termocom, RTEC, PUA – înnoirea parcului auto, sistem de monitorizare GPS, sistem de taxare electronică etc.), utilaje noi pentru deszăpezire;
    •    Elaborarea şi aprobarea concepţiei de organizarea a traficului;
    •    Contractarea directă a consumatorilor de către SA “Apă - Canal”;
    •    Amenajarea albiei râului Bâc şi transformarea zonei adiacente în zonă de agrement;
    •    Dezvoltarea municipiului conform planului de dezvoltare strategică până în anul 2025 şi în conformitate cu Planul Urbanistic General.

    Sursa: Site-ul primăriei mun. Chișinău

Sediu Central: mun. Chisinau, str. Nicolae Iorga 15
© 2024 Partidul Liberal. Toate Drepturile Rezervate.
 Total vizitatori:  | ieri:  |  azi:  |  online:     RSS     Widget Informer
Tel.: +(373 22) 22 83 26, 22-80-97
Fax: presa.liberal@gmail.com