• Abonare la noutăţi
        

    vezi mai mult

    Am ajuns la răscrucea dintre viitorul nostru sau prezentul lor: Încotro vom merge?
    10.01.2016     
    Veaceslav Untila: Controlul parlamentar asupra domeniului securității
    13.11.2015     
    Veaceslav Untilă: Modificarea Constituţiei – o garanţie a stabilității
    02.10.2015     
  • Prima    /   Presa    /   Interviuri  /  Anatol Şalaru: Criza constituțională va fi depașită și Moldova va reveni pe fagașul ei european

    Anatol Şalaru: Criza constituțională va fi depașită și Moldova va reveni pe fagașul ei european

    28.12.2009  
    Anatol Șalaru, ministrul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor: „Până nu vom avea drumuri, nu vom avea economie... Viteza de dezvoltare a unei economii este direct proporțională cu viteza de deplasare a transportului pe arterele acestei țări.”

    "Comuniştii au utilizat banii din fondul rutier pentru reparaţia „drumurilor electrorale” din mai multe localităţi, declară Europei Libere Ministrul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor Anatol Şalaru, deputat liberal, care face bilantul anului care se incheie.

    ASCULTĂ înregistrarea audio a interviului

    Valentina Ursu: Aproape toti, vorba proverbului „de la vladica la opinca”, am fost afectati de criza economica si am fost marcati de consecintele tensiunilor electorale. Cum a fost 2009 pentru ministrul-deputat Anatol Şalaru?

    Anatol Şalaru: Un an cand a cazut comunismul, un an cand Republica Moldova s-a reorientat spre Europa. 7 aprilie a fost o explozie populara, o manifestare anticomunistă pe care comunistii au deturnat-o si au provocat aceste distrugeri despre care s-a vorbit si se vorbeste in continuare şi s-au format multe comisii dar pana la urma nu s-a aflat adevărul.

    Valentina Ursu: De ce nu se cunoaste adevarul despre protestele postelectorale?

    Anatol Şalaru: Probabil ca a fost ascuns foarte bine de catre serviciile secrete. Banuiesc ca au si servicii secrete externe care au participat la aceste evenimente.

    Dar adevarul mai poate fi scos la lumina?

    Bineinteles.

    In ce conditii si cine vor fi cei care vor spune adevarul?

    Lucrează comisii, ONG-uri sunt implicate, presa este implicata si speram ca acest adevar va apărea. Vedeti ca deja se destrama Partidul Comunistilor si incetul cu incetul vor incepe sa spuna adevarul.

    Aceasta sciziune a PCRM ce ar insemna?

    Oamenii si-au dat seama ca partidul comunistilor se duce la fund. Ca multi din conducerea lui au grija de cariera lor. Bineinteles, incearca acum sa prinda alt tren. Sar dintr-un tren in altul. Noi salutam aceasta actiune, noi salutam iesirea din randul Partidului Comunistilor a unor membri marcanti care au inceput si ei sa-si dea seama ca nu pot sa schimbe nimic in interiorul partidului, probabil ca va mai aparea un partid de stanga. E salutar, deoarece trebuie sa existe mai multe pareri in societate. Partidul lui Voronin va deveni un partid extremist de stanga, care va exploata in continuare sentimentele nostalgice ale pensionarilor din nomenclatura sovietica si ale pensionarilor comunişti.

    Dle Şalaru, pe cat de importanta a fost totusi constituirea acestei coalitii liberal democrate care detine majoritatea mandatelor in legislativ?

    Constituirea AIE a fost crucială. In primul rand, a redat increderea in fortele de dreapta, in fortele democratice. Pana acuma s-a speculat ca democratii nu sunt capabili sa conduca tara, nu sunt capabili sa se unească, nu sunt capabili să se organizeze. Noi am demonstrat că suntem capabili, desi suntem diferiti, sa ne unim. Am format un guvern care are inregistrate succese. Avem un Parlament functional. Cu parere de rau nu a fost ales seful statului, dar vă asigur că la anul Marian Lupu va fi preşedinte al Republicii Moldova.

    Ce mostenire ati luat la Ministerul Transporturilor?

    Dezordine, haos şi lipsa unui cadru legislativ. Toate domeniile pe care le coordonez, incepand cu aviatia si terminand cu calea ferata necesita reorganizare, restructurari, investitii.

    Dvs. ati spus ca 95 la suta din drumuri ar avea nevoie de investitii.

    95 la sută din drumuri sunt in stare rea sau foarte rea. Asta inseamna ca aceste drumuri trebuie reabilitate. Nu carpite, nu plombate, trebuiesc refăcute, reconstruite.

    Se probeaza versiunea ca au fost deturnari de fonduri, spalare de bani la acest Minister al Transporturilor?

    S-au intentat cateva dosare penale. Da, sunt sume foarte mari care au fost deturnate in anumite afaceri dubioase. Ceea ce tine de constructia drumurilor, datorita implicarii lui Voronin şi a politicului in drumuri s-au pierdut 25 de mln. din dolarii unei investiţii. Lipsa increderii creditorilor si a investitorilor care nu au mai dat bani. Ca sa va faceti o impresie, pentru 2010 sunt prevazute 290 de mln. lei investitii capitale din afara, deci investitii straine. Este un fleac. Este egal cu 0 pentru necesitatile Moldovei. Astazi, pentru a reface drumurile, avem nevoie de peste 4 mlrd, la preturile din 2006.

    Cand se va resimti efectul noii guvernari din moment ce in 2010 cetatenii ar putea sa fie chemati din nou la urnele de vot?

    Nu se stie daca vor fi alegeri in 2010. Este o varianta lansata de comunisti pentru a-si spala rusinea si pentru a-si justifica dezorganizarea si ambitiile proprii ale lui Voronin, care vrea sa moara cu duşmanul de gat. Se duce si el la fund dar vrea sa-i distruga si pe altii. Ceea ce tine de drumuri, vreau sa va spun ca pentru 2010, desi avem un buget auster, dar guvernarea actuala a gasit surse ca pentru 2010 sa fie alocati de 3 ori mai multi bani in fondul rutier decat in 2009, iar in 2011 vor fi de 4 ori mai multi bani decat in 2009. Aproape ca avem toata suma necesara pentru intretinerea drumurilor, aproape 600 de mln. de lei in 2010, faţă de 242 de mln. cate au fost in 2009.

    Pe plan politic, ce asteptati de la 2010?

    In calea dezvoltarii democratice stă Constitutia, care a fost facuta de comunisti pentru comunisti. Aceasta piedica, acest blocaj exista datorita modului alegerii presedintelui. Procedura de alegere cu 61 de voturi, ceea ce a fost o actiune premeditata a comunistilor, care au pus aceasta chestie in constitutie. Niciodata presedintele nu va avea 61 de mandate in Parlament, deoarece presedintele reprezinta si el o forţă sau alta.

    Expertii sustin ca depasirea crizei constitutionale ar putea sa diminueze din criza politica. Si asta ar trebui sa se intample pana la alegerle anticipate.

    Criza constitutionala va fi depasita si Moldova va reveni pe fagasul ei european. Aceasta criza va fi depasita simplu, prin votarea unei noi constitutii in primavara sau in vara, vom organiza un referendum, iar populatia va avea posibilitatatea sa voteze şi ei aceasta constitutie, dupa asta va fi aprobata in parlament cu 51 de voturi.

    Opozitia parlamentara comunista sugereaza ca AIE ar putea sa se destrame. Cei care ati constituit AIE sunteti tot mai siguri ca AIE ramane functională si viabilă. Pana cand?

    Noi nu avem alta solutie, si niciun partid din alianta nu va face coalitie cu comunistii pentru a distruge AIE. Vedeti ca deja de la comunisti pleaca tot mai multa lume, si nu cred ca se vor gasi altii care sa adere la Partidul Comunist.

    In aspect economic cum va fi anul 2010?

    Va fi un an greu, dar pensii si salarii platite la timp. Trebuie sa intelegem ca nu putem sa ne lafaim, nu putem sa ne permitem cheltuieli suplimentare, si populatia trebuie sa inteleaga acest lucru, trebuie sa strangem cureaua.

    Ce atitudine au partenerii din exterior ? Cum vad ei viitorul Moldovei?

    Cu speranţă. Nimeni dintre ei nu vrea restaurarea comunismului. Inclusiv partenerii nostri economici asteapta schimbari de la noi, cei care am preluat guvernarea. Trebuie sa facem reforme, daca nu vom face reforme, nu vor veni investitii.

    Atat de mult se vorbeste despre nevoia promovarii reformelor. Dar cum definiti D-tra reforma?

    In primul rand inseamna garantii pentru capitalul privat. Cel care investeste bani in Moldova nu vrea sa piarda banii. Asta inseamna in primul rand garantii pentru capital si crearea conditiilor pentru investitii straine. Acelasi lucru si despre drumuri. Pana nu vom avea drumuri, nu vom avea economie. Nu exista infrastructura, nu există investitii. Daca vrem sa atragem investitii la Nisporeni, de exemplu, cineva vrea sa faca o fabrica acolo, are nevoie de drumuri sa ajunga pana la Nisporeni. Viteza de dezvoltare a unei economii este direct proportionala cu viteza de deplasare a transportului pe arterele acestei tari.

    Cum vedeti evolutia relatiilor dintre Chisinau si Bucuresti, dintre Chisinau si Kiev in 2010?

    Foarte bune. La Bucuresti deja s-a deblocat situatia, odata cu victoria obtinuta de presedintele Traian Basescu, deja avem un proiect comun, acum trebuie sa ma intalnesc si cu ministrul transporturilor. Să cer de la Guvernul României sa faca un cadou Republicii Moldova, de exemplu 250 de km de drumuri. De exemplu din satul meu Varatic pana la Zaicani sunt 10 km. Aceste drumuri nu sunt atat de costisitoare. Si nu 1 drum de 250 de km, dar poate 50 de drumuri a câte 5 km. Să puna cate un panou la intrare si la iesire că: acest drum este cadou facut de poporul român fratilor din Republica Moldova, de exemplu. Cu toti care am vorbit pana acuma, toti au sustinut aceasta idee. Va fi, probabil, primul pas serios şi real de apropiere intre cele 2 maluri ale Prutului.

    Pe când aşteptăm un ecartament european la hotarul moldo-român?

    Un ecartament european inseamna investitii de pana la 300 de mln. de euro. Dar noi, deocamdata, nu avem acesti bani. Vreau sa va spun ca problema nu este in ecartament. De exemplu astazi trenul Chisinau-Bucuresti face 12 ore pana la Bucuresti, si nu din cauza ecartamentului, dar din cauza granicerilor si a vamei. La Ungheni noi am instalat inca o linie care schimba rotile la trenuri si aceasta procedura dureaza doar 30 de minute. Restul timpului este ocupat de controlul vamal si controlul pasapoartelor.

    Si in Romania la fel, stă aproape 2 ore pentru control. Vrem sa propunem vamei si departamentului de graniceri, pentru a reduce timpul de deplasare, sa urce in tren la Chisinau vamesii si granicerii, sa faca controlul pana la Ungheni, si acolo in jumate de ora sa schimbe rotile si sa treaca dincolo. Asteptam stabilirea contactelor cu membrii noului guvern la Bucuresti, pentru a discuta si cu ei, ca si granicerii români sa urce in tren la Ungheni, sa mearga pana la Bârlad sa faca controlul, daca este posibil. Si trenul sa nu porneasca spre Bucuresti la ora 5 dar la 10 seara. Cand o persoana de la nordul Moldovei vrea sa plece la Bucuresti, sa nu vina de dimineaţa la Chisinau, ca sa porneasca abia la prânz spre capitala Romaniei. Sa nu stea bietul calator in gara, sa nu stea pe drum undeva, dar sa parcurga aceasta distanta in 8 ore.

    Si colaborarea cu Ucraina cum o veti dezvolta?

    Deocamdata in guvernul de la Kiev nu există un ministru al transporturilor si am discutat cu un viceministrul din Ucraina. Sunt multe probleme. Avem nevoie de Ucraina pentru ca tranzitam Ucraina in drum spre Rusia si alte ţări. Vrem ca din partea ucraineana sa nu existe probleme, dar in acelasi timp si noi trebuie sa respectam anumite reguli. De exemplu transportatorii nostri care fac transport de calatori trebuie sa o faca in baza de paritate. Deci daca o firma din Moldova face o ruta la Kiev, si o firma din Kiev trebuie sa faca o ruta la Chisinau. De multe ori, ucrainenii nu vor sa faca curse in Moldova si ai nostri fac fara paritate, si ucrainenii de fiecare data ne avertizează ca ai nostri cauta sa ocoleasca aceasta regula.

    Mai sunt niste probleme din partea ucraineana, de exemplu transportatorii nostri nu platesc taxe locale la vama in Ucraina, iar transportatorii ucrainieni platesc cate 5 lei taxa locala si ne roaga de mult timp sa rezolvam chestia asta, pentru ca trebuie sa existe paritate. Cat despre transportul agabaritic, transportatorii nostri platesc o taxa de 800 de lei Ucrainei, dar ucrainenii platesc 1600 de lei Moldovei. Si ei ne roaga cat de cat sa micsoram aceasta taxa, ca sa cream conditii egale, mai ales ca transportul agabaritic sunt containerele pe care le aduc transportatorii ucraineni pentru firmele din Moldova de la Odesa. Pana la urma tot ai nostri platesc suma asta. Exista niste probleme pe care noi le vom rezolva si cu Ucraina nu vor fi niciun fel de probleme. Sper la fel nici cu Rusia sa nu fie probleme. Avem relatii foarte bune cu Belarus...

    Transportul naval promite bani in 2010?

    Transportul naval va aduce foarte mari venituri in economia tarii, dar trebuie facute investitii pentru a mai construi 3-4 dane in portul Giurgiulesti, dar cel mai important lucru, sa facem drumul Chisinau – Giurgiulesti, care este imperios necesar dezvoltarii sudului. Iar portul Giurgiuleşti va deveni foarte foarte important pentru economia Moldovei si pentru tranzitarea marfurilor spre Ucraina şi Rusia. Am in vedere transport de containere din portul Constanţa, din porturile din Bulgaria (deja am inceput discutiile), din Turcia şi din alte ţări. Containerele, ca sa ocoleasca diferite vame, ca sa ocoleasca diferite vame, vor veni direct in Giurgiuleşti. Mai ales vrem sa atragem si transportatorii rusi care duc marfa din Turcia in Rusia, sa treaca prin portul Giurgiuleşti. Sunt nave capabile sa faca acest lucru, si vrem sa facem investitia in port. Curand am sa va invit sa facem o vizita la portul Giurgiuleşti, toată presa.

    Sursa: Radio Europa Liberă

Sediu Central: mun. Chisinau, str. Nicolae Iorga 15
© 2024 Partidul Liberal. Toate Drepturile Rezervate.
 Total vizitatori:  | ieri:  |  azi:  |  online:     RSS     Widget Informer
Tel.: +(373 22) 22 83 26, 22-80-97
Fax: presa.liberal@gmail.com